onsdag 20 januari 2016

Vecka 2 - tips på poddradio

MÅNDAG
Barbell snatch practice: 10-40 kg
Back squat, 60, 80, 100 kg: 5
Back squat, 110 kg: 5
Back squat, 120 kg: 3
Bench Press, 50-80 kg: 10
Bench Press, 90 kg: 3, 4, 4
Bench Press, 90 kg: 1
Bench Press, 100 kg: 1
Dumbell press, 38 kg: [5] x 4

TISDAG
KB snatch, 20-32 kg: 5/5
KB snatch, 32 kg: [5/5] x 6 (25 sec. rest)
OA pull-up, static/negative
Biceps curl, 35 kg: [5] x 5

TORSDAG
Clean & jerk, 40-55 kg
Clean & jerk, 60 kg: [1] x 5
Clean & jerk, 65 kg: [1] x 4
Clean & jerk, 70 kg: [1] x 4

FREDAG
Deadlift, 60-150 kg: 10
Deadlift, 160 kg: 5
Deadlift, 170 kg: 5
Deadlift, 180 kg: [3] x 3
Back and front lever

LÖRDAG
Barbell snatch practice: 20-45 kg
Clean & practice: 40-60 kg
OA pull-ups, assisted 
Ab wheel

SÖNDAG
Running: 5,0 km (26:15 min)

Jag är ett stort fan av radio, framförallt P1. Eller ja, kanske bara P1 egentligen. Radion står därför ofta på både hemma och på jobbet. Det betyder inte att jag lyssnar på allt, långt ifrån. Även hörlurar åker på under P1 Morgon och Studio Ett på väg till och från jobbet. På helgen så är P1 ett måste på morgonen, det blir liksom ingen morgon annars. Godmorgon Världen på söndags morgon är en av höjdpunkterna. Man behöver egentligen inte så mycket mer än P1 för att hålla sig uppdaterad om sin omvärld, även om ytterligare bredd så klart är ännu bättre.

Att jag aldrig har fallit för poddradio (förutom P1) är kanske därför lite märkligt. Eller så är det inte det, har fått för mig att de som lyssnar på mycket poddradio aldrig, eller i alla fall sällan, lyssnar på traditionell radio. Poddradio är för mig är lite av ett caféprogram utan bild, lite lättsam underhållning där man ibland bjuder in en gäst. Det finns säkert mängder av seriösa pods där ute naturligtvis, men jag har som sagt aldrig fastnat för det.

Nu i veckan lyckades jag i alla fall lyssna igenom ett helt program av Tyngre Träningssnack. Anledningen var att styrkelyftaren, sjukgymnasten och doktoranden Lars Berglund skulle prata rygg, skador och marklyft. Lars Berglund har varit delaktig i två studier. En där man låtit personer med långvarig ryggsmärta träna marklyft, med positivt resultat, och en annan där man undersökt typen av skador hos styrkelyftare. I och med att jag nått bra resultat med kettlebell och marklyft efter mitt diskbråck, var jag framför allt intresserad av de första 40 minuterna, men det var även intressant om skador hos styrkelyftare. Tydligen har hela 70 procent pågående smärtproblem bland dessa. Där ser man, crossfit-nivå?  ;)

Lyssna på Tyngre Träningssnack 9 med Lars Berglund >>>


Några arbetslyft med 180 kg.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar