torsdag 23 december 2010

Jerks och pressar

Indian club drills: #1-5
Jerk, one-arm, 20 kg: 5/5
Jerk, one-arm, 24 kg: 5/5
Jerk, one-arm, 28 kg: 5/5
Jerk, one-arm, 32 kg: 5/5
Jerk, one-arm, 36 kg: 3/3
Jerk, one-arm, 40 kg: 1/1
Jerk, one-arm, 44 kg: 1/1
Jerk, double, 2x24 kg: 5
Jerk, double, 2x28 kg:
3, 3
Jerk, double, 2x32 kg: 3, 3
Press, double, 2x20: 5, 5
Press, double, 2x24: 3, 3
Stretch

Testade på 44 kilo idag och det gick bra (PR). Handlar mest om att våga, tror jag. Dubbla 32:or var ingen direkt match. Testade även att pressa lite och det kändes bra i axeln.

Ingen träning imorgon så God Jul till er alla! :)

3 kommentarer:

  1. Hej David,
    Hoppas du har haft en bra jul. En fråga om Vo2Max. Jag kör just nu 16kg 7 reps/rond i 15 min. Känns helt ok köra 15 min. Kan sträcka mig till 20 min. Längre tid vill jag inte lägga på det (av tidsbrist, etc). Kan jag fortfarande ha effektiv konditionsträning genom att gradvis öka intensitet (Upp till 8 reps) och vikt (gå upp till 20 kg och starta om vid 6 reps). Dvs inte genom att köra längre pass? Hur många ggr/vecka är förresten lagom att köra?

    Vänlig hälsningar
    David Bock

    SvaraRadera
  2. Jo tack, julen har varit fin! Hoppas den var bra för dig med.

    Givetvis har du effektiv konditionsträning om du "bara" kör 15-20 minuter. Grejen att köra upp till 40 minuter är att man då troligen är redo att öka frekvensen (eller vikt). Men oavsett om du löper linan ut med 40 minuter eller inte så är det meningen att du skall göra ett VO2max-test som visar om du är redo eller inte. Kör upp till 20 minuter ett tag, gör ett test och se om du klarar en högre frekvens.

    Antal pass i veckan är lite svårt att svara på. Har för mig att Kenneth Jay rekommenderar 2-3 pass i veckan men det beror ju på vad du tränar mer osv. Själv har jag bara kört en gång i veckan men har lagt på ett extra kort VO2max-pass i veckan och det känns faktiskt mycket bättre. Du får nog testa dig fram, man känner ju sin kropp bäst själv.

    Kenneth Jays bok innehåller ju en del andra protokoll också som kanske är intressanta att köra för dig.

    SvaraRadera
  3. Tack David! Skönt at veta att nöja sig med 15-20 min är helt ok. Jag kommer nog oxå hålla mig till 1 pass/vecka.

    SvaraRadera