söndag 8 juni 2014

Salomon Trail Tour Skatås 2014

MÅNDAG
Back squat, 40 kg: 10
Back squat, 60 kg: 8
Back squat, 80 kg: 6
Back squat, 90 kg: [6] x 6
Overhead press, 20 kg: 10
Overhead press, 30 kg: 5
Overhead press, 40 kg: 5
Overhead press, 50 kg: [5] x 4
Levers practice
Ab wheel: 1, 2, 3, 2, 1

TISDAG
Levers & flag practice
O-A pull-up practice

ONSDAG
Snatch, 16 kg: 5/5/5/5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5
Snatch, 28 kg: 5/5
Snatch, 32 kg: 3/3
Snatch, 32 kg: [6/6] x 6 (Tot: 72 in 5:35 min)

LÖRDAG
Running: 7 km, Salomon Trail Tour Skatås

Den här veckan hade jag tänkt ladda inför terrängloppet på lördagen. Och så blev det väl men fick som tack för det en lindrig förkylning. Var i valet och kvalet om jag skulle springa eller inte, men precis som i april var det så ytterst lindrig att jag knappt kände av något, bara lite slem i halsen och lite hosta på grund av det. Så jag sprang ändå.

Under veckan hade även mitt högerknä trilsknat, eller en muskelfäste strax under knät, vilket det gjort då och då under 5-6 år. Har aldrig varit associerat vid träning utan bara kommit för att försvinna lika snabbt några dagar senare. Så även denna gång som tur var. Under fredagen hällregnade det hela dagen, så man kan väl säga att jag inte var så där övermotiverade att springa 7 km i skogen. Men just på lördagen sken solen.

Jag brukar normalt springa dessa lopp på fastande mage, men tänkte jag skulle experimentera med lite frukost - danskt rågbröd, leverpastej, ättiksgurka, yoghurt och juice. Återigen - frukost är inte min grej och blev inte det minsta exalterad, även om själva mackorna hör till mina favoriter. Tror faktiskt inte det påverkade mig så mycket i löpspåret heller för den delen, möjligtvis kände jag mig lite fräschare efteråt på eftermiddag/kväll, vilket kan ha med det tidiga energiintaget att göra.

Nåväl, loppet gick fruktansvärt trögt. Hade ganska bra fart första 1-2 km men sen dog framförallt benen som kändes som bly efter 4 km. Konditionsmässigt fanns det mer att ta av. Trodde jag hade sprungit på sämre tid än 2011 (48:12), vilket i och för sig inte hade riktigt samma bansträckning, men det kändes som om jag sprang långsammare än vanligt i år. 2012 hade jag tiden 46:11, vilket var samma bana som nu. Det slutade på 47:28 i år och efter omständigheterna okej, hade väl dock tänkt att förbättra tiden något så speciellt nöjd är jag ju inte. Men det klart, hade jag varit i bättre form hade jag säkert dragit in några minuter.

Valde att springa med Merrell-skorna och det var nog ett bra val då det är förvånansvärt mycket hårt underlag på sträckan - både asfalt och stenhällar.

Det gick minst lika tungt för Sierra verkade det som, ändå kom hon på sjätte plats av 73 med sina 42:51! Goddammit.

Alla resultat här >>>

Förra årens terränglopp: 201120122012.

För min del - aldrig mer igen!

Före.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar