torsdag 5 mars 2009

X-fit Express


För den som inte vet vad Crossfit är kan läsa här på CrossFit Nordics sida. Crossfit har genom Erik Eliasson och CrossFit Nordic fått ett fäste i Sverige och websidan är oerhörd ambitiös driven med en eller flera poster varje dag (utan undantag!). Flera crossfit-bloggare har också börjat dyka upp i vårt land (längst ned på denna sida) och det kommer sprida sig så som det gjort i resten av världen.

Jag har gnällt en del över att kettlebells och crossfit tar tid att etablera sig i Sverige och det gäller väl egentligen fortfarande även om det börjar röra på sig nu äntligen. Har funderat en del på varför det är så och om det är något unikt i vår svenska kultur som gör det lite extra svårt att ta till oss funktionell träning på dessa nivåer. Gymmaskinerna verkar sitta etsat i själen hos gymägarna och de verkar (de flesta) inte vilja släppa tanken att sitta i en skön och säker maskin som gör halva jobbet åt den som tränar.

Nåväl, går ju själv på ett gym 2-3 gånger i veckan där jag mer och mer förändrar min träning till funktionell och crossfit-inspirerad träning. Dock är jag långt ifrån en crossfit-entusiast och det är max en WOD i veckan för min del. Gymmet tillhör World Class-kedjan och är ett bra gym - fräscht och schyst personal - förutom att man innehar alldeles för många maskiner, precis som alla andra gym. Det finns dock vanliga traditionella stänger och hantlar (upp till 42 kg) så det funkar för mig.

Häromdan blev jag lite nyfiken på ett nytt klass-koncept som man kallar X-fit Express. I nyhetsarkivet på World Class hemsida kan man finna att "...X-fit har sitt ursprung i crossfit som har utarbetats av den amerikanska militären. Passet är 30 minuter långt, tufft och enkelt som passar såväl nybörjare som dig som har tränat ett tag. "


Såklart blev jag intresserad och kanske borde man pröva på det så man vet vad man snackar om. Sagt och gjort, ikväll klockan åtta stod jag omklädd i Word Class lokaler redo för X-fit.

X-Fit instruktören talade om vad vi behövde och i ett rum bredvid fick man hämta step-up bräda, mindre skivstång (typ skolstång) med de vikter man ville ha, en mindre matta och en liten hantel. Det var lite oklart hur mycket vikter man skulle lägga på stången men det slutade med att jag lade på 30 kg + stång (ca 3 kg). Uppvärmning får man tydligen ordna med själv, gjorde lite leduppvärming under tio minuter strax innan och tur var väl det för vi körde nämligen igång i hundranittio direkt.

Upplägget var följande. Instruktören instruerade snabbt två övningar (omgång ett) som vi utförde enligt 21-15-9 konceptet, därefter visade hon snabbt två övningar till (omgång två) som vi körde efter samma koncept. Totalt gjorde vi fem sådana omgångar under ca 25 minuter. Normalt gör man tydligen fyra omgångar men instruktören provade att lägga på en extra idag men där hon i den sista omgången skrotade det sista 9-setet.

Har försökt dra mig till minnes de övningar vi gjorde men minnet presterar kanske inte på max efter ett sådant här pass och nedan redogörelse får ses med en nypa salt. Trodde t.ex. efteråt att vi gjort fyra omgånger man hur jag än vrider och vänder på det måste vi gjort fem. Vissa namn har jag hittat på själv, jag tror ni förstår vilka.

Omgång 1: (21-15-9)
  • Thrusters (33 kg men fick snabbt lassa av till 23 kg i andra setet)
  • Sprinter Lunges (växelvis höger och vänster ben)
Omgång 2: (21-15-9)
  • Framåtlutad ryggdrag med stång (23 kg med stång från förra omgången, för lätt vikt)
  • Upphopp (fingrar skall vidröra marken och sedan upphopp)
Omgång 3: (21-15-9)
  • Biceps curl med stång (23 kg)
  • Benböj med spark (benböj följt av en benspark rakt fram, omväxlande höger/vänster)
Omgång 4: (21-15-9)
  • Dips mot step-up bräda (kropssvikt dips med brädan i högsta läget, på tok för lätt)
  • Magcrunch (liggandes ben- och armsax med stång utan vikt)
Omgång 5: (21-15)
  • Hantel bakom rygg (liggandes roterande en hantel runt rygg och framåt, ben och armar lyft från marken. Svårt att ligga på magen när man mer eller mindre hyperventilerar efter drygt 20 min)
  • (Kan inte för mitt liv komma ihåg vad vi gjorde här)
Såklart var man slutkörd efter detta, inget snack om saken. Man kör ju definitivt genom hela kroppen och i jämförelse med maskingymsfilosofi är det naturligtvis kanonbra funktionell träning. Lite väl stressigt var det då instruktören blåste av vid slutet av varje omgång innan alla var klara (vilket också var meningen) och det var därför lite svårt att fokusera på vad man gjorde.

Men visst sticker det i ögonen att man namnmässigt rider på ett internationellt redan etablerat träningskoncept, speciellt när det är så uppenbart stora skillnader dem emellan. För en novis ser det kanske likadant ut med explosiv och intensiv träning på kort tid men för dem med lite mer kunskap om Crossfit inser att detta är långt ifrån vad Crossfit vill uppnå. Jag har sammanställt några skillnader nedan.
  • Det finns endast tre X-fitpass i veckan på gymmet än så länge men själva idén med Crossfit är att man skall träna 4-6 gånger i veckan. I X-fit har man istället lagt in fler övningar per pass vilket föranleder lättare vikter för att man skall kunna härda ut till slutet vilket därmed också mer liknar ett bodypump-pass eller liknande.
  • Teknik existerar i stort sett inte, instruktören förevisar bara snabbt under 30 sekunder.
  • På grund av punkten innan kan man fundera lite på om det finns någon skillnad i skaderisker.
  • Inga hängande kroppsviktsövningar som pull-ups, riktiga dips eller muscle-ups i ringar av den enkla anledningen att inget finns att hänga i.
  • Man vet inte vad som komma skall förrän strax innan omgången när instruktören förklarar de två övningarna, det är därför svårt att fokusera och förbereda sig som innan en WOD i Crossfit.
  • Då man i X-fit inte vet som komma skall och det inte finns mycket tid mellan omgångarna är det svårt att få till rätt/lagom vikt.
  • Övningar i Crossfit isolerar inte muskler som i traditionell styrketräning. I X-fit gör man uppenbarligen det ibland (bicepscurl).
  • Man är beroende av att instruktören avbryter. I Crossfit kör du klart din WOD, whatever what. Kampen är mot din egen tid.
Det finns säkert fler saker som skiljer dem åt men detta var vad jag kunde komma på för stunden. Som sagt har jag inget stor kunskap om Crossfit utan böjer mig ödmjukt inför dem som sysslar med det på allvar.

Det vore därför kul att höra vad Sveriges crossfit-utövare säger om X-fit Express. Är det ett otyg eller är det ett första steg i rätt riktning mot funktionell träning i crossfit-anda? Kommentarer välkomnas naturligtvis av alla men det hade varit extra kul att höra vad entusiasterna har att säga.

Avslutningsvis vill jag balansera upp med lite traditionell Crossfit som postades på Crossfit Nordic i veckan - Gudrun. Har inte provat på den själv men snart så...


5 kommentarer:

  1. Hmmm jag har aldrig gillat av arter på ett bra concept (Tex kettlebell och Crossfit) då det ofta blir sämre och inte har de tekniskt rätta utförandet som man ska ha för säkerhet, men så är det när det går att tjäna snabba pengar ;)

    SvaraRadera
  2. Nej, det är en liknande diskussion där, det stämmer (KB). Men å andra sidan kan man se det långsiktigt där det i långa loppet får folk att få upp ögonen för originalkonceptet. Risken är ju att det annars bara blir ett fåtal entusiaster och det är ju också lite tråkigt. Men i sak håller jag med dig.

    SvaraRadera
  3. Jag känner precis som du liljeros. Det är ju uppenbart att det är bättre än att dra imasikenr eller gå på body pump. Men det skulle kunna vara så mycket bättre.

    Jag tycker det är cynsikt av gymmen att göra så här, de profiterar på något som det inte själva kommit samtidigt som de "luarar" utövare på ett riktigt bra träningskoncept bara för de tror att de kan tjäna mer pengar så här.

    Och det är väl där knäck frågan är de är antingen bara kåta på pengar och bryr sig igentligen inte om deras klienter mål. Eller så är de bara okunniga och inte ser vilka fördelar "riktigt" crossfit har.

    SvaraRadera
  4. Tack Linus för din kommentar.

    Frågan är om det ändå kan finnas pragmatiska fördelar med en marknadskapitalism som profiterar och "snor" koncept som här. Kan det leda till nåt bra i slutändan? Å andra sidan så har ju Crossfit växt otroligt starkt i USA utan att en massa etablerade gymkedjor profiterat på Crossfit, eller?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det med tekniken låter dj-ligt problematiskt. Vore juste och lämpligt om dom lade in rena teknik-pass ett par dar i veckan.

    Hm... helt klart är x-fit inget för mig, men kanske är det en bra träningsform för de som gillar klasser, men de får nog svårt att attrahera "vanliga" Cross-fit utövare.

    Skoj att det händer nya saker dock.

    SvaraRadera