söndag 1 augusti 2010

VO2-max och bentpress

VO2-max
Snatch, 20 kg: [17 reps 36/36] x 12
Total: 204 reps, 4.080 kg; 14:24 min.
Bent press, 8 kg: [3/3] x 5
Bent press, 16 kg: [3/3] x 3

Det gick bra utan direkt uppvärmning förutom några snatchar med 16 och 20 kg innan.

Sedan praktiserade jag lite bent press. Bentpressen och windmillen fick Pavel ta bort från det ursprungliga programmet (Russian Kettlebell Challenge) då han upptäckte hur extremt osmidiga vi västerlänningar var i våra hamstring (istället lade han in getup, om jag nu inte minns fel). Det är därför den först kommer på RKC II. Hamstring är en sak, en annan sak är rörligheten i övre ryggen där övningen ställer en del krav. Ingen lätt övning, minst sagt. Så klart hittar man också asymmetrier i nya krävande övningar - det kändes som om axel och rygg var mer rörlig med vänsterarmen än med höger.

Det är heller inte så lätt att hitta en bra utförd bentpress på YouTube men här är i alla fall Master RKC Dave Whitley som visar lite snabbt, dock inte i helfigur.

2 kommentarer:

  1. Kul med bent press, jag är en sådan där västerlänning som behöver stretcha baksida lår ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, samma här. Har dagligen stretchat hamstrings sedan 1-2 månader tillbaka och det ger ju faktiskt resultat. Min framtid inom detta kommer antagligen handla mer om rörlighet och stretch, om jag får gissa själv. :)

    SvaraRadera