söndag 7 oktober 2012

Tactical Strength Challenge 2012 - Fall Meet



Då var det dags för tredje TSC. Totalt blev vi 22 deltagande - nytt rekord! Som vanligt var det otroligt mycket bra prestationer rakt igenom av alla - ingen nämnd, ingen glömd. Denna gång var det också ännu lättare att döma på grund av fin teknik som alla hade, sådant gläder både Fredrik och mig! Det var också en riktigt bra stämning, precis så som vi vill ha det! Kändes verkligen jättebra att gå och lägga sig på kvällen senare. Glädjande att så många tjejer var med! Fördelningen tjejer/killar blev 40/60-procent - ju mer mångfald desto mer dynamik och bättre stämning, tror i alla fall jag!

Tack till alla som hjälpte till - Mini, Dea, Mattias, Mikael, Sierra, Malin, Daniel, Joakim och Chunhua! Dea ska ett extra stort tack för de fina och goda bakverken och Sierra för hjälpen med förberedelserna!

Bilder finns på Kettlebell Centers sida på Facebook.

Flera deltagare har bloggat om gårdagen:
Stark Böna - Hillevi
Sierra de Goldsmith
From TGU to Flag - Per
The Gothenburg Paj - Paulina
Davidsson & Goliat - Mattias "Myggan"
School of strength - Joakim Norman
Min resa mot fitnessfive-utmaningen - Angela
Kirjonen.se - Malin
Mikael Jansson


Film:



Och så då till min egen insats.
Marklyft
Hade ju inte jättesjälvförtroendet efter det värdelösa marklyftet för drygt en vecka sedan. Det var därför svårt att bestämma sig för ingångsvikt men när jag vaknade på lördagsmorgonen hade jag tydligen tänkt över saken och det första som slog mig när jag öppnade ögonen  var - 165 kg. Så det fick det bli!

Uppvärmningen kändes bra där jag gick upp till 150. Första lyftet var lätt, riktigt lätt och självförtroendet stärktes. Andra lyftet höjde jag 15 kg till 180 (förra PR/TSC) och även det gick upp ganska lätt. Tyckte därför det var lika bra att höja 10 kg till till 190 kg som varit mitt mål sedan jag började med Russian Squat Routine. Fick chans att elda upp mig under några minuter innan tredje lyftet. Fick upp ett ordentligt pirr i kroppen, det kröp ända ut i fingrar och tår - härlig känsla! 190 kg satt som en dans, kändes tom som om att det fanns reserver kvar inför nåt kilo ytterligare - 200 nästa! Russian Squat Routine rockar fett! Mycket nöjd över detta. :)

Pull-up
Trodde ju redan efter förra TSC att det skulle vara svårt att öka i viktade pull-ups. Lyckades med viss ansträngning göra 16 reps, en mer än sist. Måste nog köra högre volymer med 10 kg inför nästa gång om jag ska nå 20, har redan några program från RKC II som jag tittat på för detta. Nöjd, men inte helnöjd!

Snatch
Ja, fy f-n. Det var ett av de värre snatchtesten jag gjort. Redan vid andra handbytet kände jag att det var mycket tyngre än det brukade och det blev bara värre och värre. Hade nästan ge-upp-känsla ett slag. Fick slita satan med varenda snatch och nåt flow fanns överhuvudtaget inte. Men så hörde jag att jag började närma mig 80 reps och det fanns lite tid kvar, repade kraft och lyckades få in 85 snatchar vilket faktiskt innebar nytt PR. Efter omständigheterna nöjd men jag borde lyckats göra 88-90 reps. Men det får jag ta igen nästa gång!

Summa summarum  
Totalt sett är jag nöjd - tre PR på samma dag (igen) är faktiskt inte fy skam. Jag slutade på 87 poäng. Varför snatchen blev som den blev har jag dessutom svaret på. Valde att inte äta något alls innan starten idag, precis som innan terrängloppet (vilket gick bra). Hade tänkt få i mig nötter och en proteindrink efter pullups men det var mycket att tänka på och fick bara i mig en handfull nötter och lite torkat kött. Hade jag bara gjort snatchtestet vid samma tid hade det nog inte vart samma problem men med tre tunga marklyft, vila, och sen pull-ups och sen vila igen, gjorde att kroppen skrek - FYLL PÅ!

Kanske inte så smart upplägg så här med facit i hand. Eller som Sierra senare uttryckte det på kvällen: "Nä, David, det där var ingen bra strategi." =) Sierra som förövrigt åt en bastant gröt på förmiddagen och snatchade 138 reps med 16 kg... 

Men nu vet jag det till nästa gång. Går man sin egen väg så lär man sig alltid något! ;)

Nu är det två veckors uppladdning inför Kettlebell Muscle som ska bli skitkul!

Jag gör pullups

Alla mina lyft (förutom andra marklyftet):

[Musik: The Roots: "Don't say nothin'"]

10 kommentarer:

  1. Riktigt bra kämpat med snatchen - ett PR när man är på gränsen att ge upp är riktigt, riktigt starkt. Tack för all stöttning! Nästa gång får vi i dig lite mer mat däremot... ;)

    SvaraRadera
  2. Tack, Sierra. Ja, jag lovar att äta nästa gång. ;)

    SvaraRadera
  3. Grattis till fina PR! Jag trodde nog på 200 kg, men det får bli nästa gång.

    Kettlebell muscle igen. Fiffan!

    SvaraRadera
  4. Tack!

    200 var dock helt orealistiskt och har aldrig ens funnits i tanken förrän nästa gång.

    SvaraRadera
  5. Btw. Pappaledig, då passar det ju bra att köra Kettlebell Muscle med oss!

    SvaraRadera
  6. Kettlebell muscle igen. Aldrig i livet! ;)

    SvaraRadera
  7. Får man fråga varför du kör KBM igen? Får du några muskler eller? :)

    SvaraRadera
  8. Tack, Andreas. Du skulle varit med så hade du dragit dina 202,5 kg, det är jag säker på!

    SvaraRadera
  9. @Henrik: Ja, det är en bra fråga. Jag kommer troligen ställa samma fråga själv om ca två månader... Muskler, jag vet inte, men jag har ju definitivt fått en ordentlig skjuts i min allmän-styrka sedan jag gjorde min första KM. Nu är vi fem som ska göra den samtidigt så det blir lite kul.

    Kom igen nu, var inte en sån latmask! ;)

    SvaraRadera