lördag 8 februari 2014

Markframgång och snatchfail x 2

MÅNDAG
Snatch, 16 kg: 5/5/5/5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5
Snatch, 28 kg: 5/5
Snatch, 32 kg: 3/3
Snatch, 32 kg: [6/6] x 6 (Tot: 72 in 5:35 min)

TISDAG 
Pull-ups, variations: 5, 5
O-A pull-up, assisted: 1/1, 2/2
O-A pull-up, negatives/static hold: [1/1] x 3
O-A pull-up, assisted: [3/3] x 3, [2/2] x 2 
Pull-ups, variations: 12,10
Ring dips: 5
Ring dips, BW+5 kg: 5
Ring dips, BW+10 kg: 5
Ring dips, BW+15 kg: [3] x 3 
Ring dips, BW+20 kg: 5

ONSDAG
Back squat, 40 kg: 10
Back squat, 60 kg: 8
Back squat, 80 kg: 6
Back squat, 100 kg: 5
Back squat, 110 kg: 3, 4, 4, 3

Flag, back & front lever practice

FREDAG
Deadlift, 70 kg: 10
Deadlift, 100 kg: 5
Deadlift, 120 kg: 5
Deadlift, 150 kg: [6] x 6
Overhead press, 20 kg: 10
Overhead press, 40 kg: 6
Overhead press, 50 kg: 3
Overhead press, 55 kg: [3] x 2, [2] x 3
Pull-up: 5
O-A pull-up, assisted: 1/1, [3/3] x 5
Biceps curl, barbell, 25 kg: 5
Biceps curl, barbell, 30 kg: 8
Biceps curl, barbell, 35 kg: 8
Biceps curl, barbell, 40 kg: 5, 5

LÖRDAG
Snatch, 16 kg: 5/5/5/5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5
Snatch, 28 kg: 5/5
Snatch, 32 kg: 3/3
Snatch, 32 kg: [6/6] x 4 + [6/6] x 3 (Tot: 84 in 8:00 min)

Måndagens snatch kändes hemsk, gick i den mentala väggen nästan direkt men gjorde ändå sex set. Idag lördag gick möjligtvis ännu sämre och jag fick dubbla vilan efter 4 set. Flashback hur det var förr med 5 dåliga pass och ett bra. Det har onekligen blivit bättre men inget bra med två sådana här pass på raken. Ska fundera på om jag varannat pass faktiskt ska dubbla vilan från början för att på så sätt få upp volymen. Under KBE körde jag ju ett liknande koncept som gav bra utslag.

Jobbar mig uppåt i dipsen [film]. Hade varit kul att maxa kroppsvikt +48 kg i ringar, men har som första mål halva kroppsvikten - 40 kg. 

Verkligen positivt överraskad av marklyften där jag smällde av 6x6 på 150 kg i fredags. Det var jobbigt men behövde inte alls samma uppladdning som i våras inför TSC. Dessutom använder jag nu omvänt grepp med höger handflata uppåt som jag knappt kunde köra med förr, detta för att minska att höger axel roterar inåt. Vet inte vad det beror på men höften känns starkare och säkrare än någonsin. Det enda jag kan komma på är att jag fått upp rörligheten och går djupare i squaten, kanske kan detta påverka marklyftet på något sätt. Samtidigt har jag också börjat att spänna upp hamstrings och gluteus precis innan varje lyft. Nu menar jag verkligen fokus på detta område precis innan lyftet. Hjälper en hel del just i starten faktiskt. Eller så är det bara tiden med träning som till slut ger utslag. Nästa gång ökar jag upp till 160 kg och försöker sedan nå 5x5 så småningom. Som ett slags RSR fast utan tidspress och en gång i veckan. Hade inte alls dessa ambitioner med marken, den skulle mest ligga som "underhåll" i schemat. Kul överraskning!

Squaten och pressen går också framåt. Känner mig mycket bekväm med min lite mindre fyrkantiga variant av 5x5 där jag blandar ny vikt med gammal och som ger en mjukare övergång. Nu är det dock snart dags att helt gå över till 110 kg. Pressen är faktiskt PR under varje pass nu. Ska testa på lite stötpress nästa gång också, vore kul att stötpressa kroppsvikt!

Enarms pullups börjar sätta sig den med, men oj vad jag tappat i den - lång väg att gå! Två pass i veckan känns dock lagom.

Snygg film, men stäng av ljudet om du ogillar töntiga motivationstal. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar