lördag 28 februari 2009

Pimpa klot


Det engelska ordet "pimp" betyder ju egentligen hallick men fick en lite annorlunda betydelse och blev ett verb med MTV-programmet "Pimp My Ride" som skapade popularitet för ett antal år sedan och där man lät bygga om gamla skrotbilar till oigenkänliga vulgära hallickmonster. Att pimpa betyder således numera på svenska att fixa till, piffa upp, utrusta lite extra, göra bättre etc, etc.

När man anammar pimpandet tillsammans med ett monomant klotintresse så handlar det om att ta bort originalfärg för att se vad som döljer sig under, måla om, borra upp för att fylla hålutrymme med bly och massa annat. Sveriges i särklass mest erfarna klotpimpare är Alexander som driver sin egen träningsblogg och som dessutom är min gamla barnsdomsvän. I ett antal bloggposter visar han att det bara är fantasin som begränsar pimpandet (hänvisning 1, hänvisning 2, hänvisning 3, hänvisning 4).

Kring jul köpte jag en 24-kilos Elite Kettlebell Black genom Tenacity Tactical Strength. Jag tyckte redan direkt att det var ett bra klot när jag jämförde det med Eleikos kettlebells. Handtaget är dock lite tjockare på Elite-kloten (genomsnittlig diameter, 39,7 mm) än Eleikos (37,0 mm) vilket skapar nya utmaningar vad det gäller greppstyrka. Dessutom är Elite-klotens yta något glattare än Eleikos.

Jag hade lite problem med detta när jag tog en privattimme hos Tommy Blom och där han rekommendera krita för att inte handen skulle öppna sig i nedåtfas (bottenläge). Inte direkt förtjust i hjälpmedel men svalde stoltheten och köpte klätterkrita vilket provade för några veckor sedan. Drog slutsatsen att krita i form av magnesiumkarbonatet inte var något för mig som inte har handsvett - det blir för torrt, för mycket friktion och händerna rivs upp direkt. Så vad göra? Jo, pimp the bell!

Här ser man skillnaden både vad det gäller handtagets tjocklek och den glattare ytan (Elite till vänster)

Färgborttagning till vänster och svart grundfärg till höger. Folie för att skydda resten av klotet från droppande färgborttagning.


Färgborttagningen fungerade bra för att får bort färgen men under originalfärgen har man förarbetat grundligt med någon typ av plastisk spackel som täcker hela ytan för att få den helt jämn, och detta bet inte färgborttagningen på.

Så därför fick man ta till traditionellt sandpapper. Nästa gång tar jag fram en slipmaskin.


Svårt att få bort allt men då det är grundfärg som skall användas chansar jag på att det fäster bra ändå.

Strök på den svarta grundfärgen två gånger. Denna färg är något matt vilket förhoppningsvis blir perfekt för greppet.

Klart! Greppet blev på köpet något smalare (38,3 mm mot 39,8 innan).

Testade klotet igår när jag körde snatch och greppet var helt fantastiskt bra! Inte tillstymmelse till att glida ur handen, inte ens när jag blev trött i slutet. Jag märkte dessutom att man kan pressa axeln mycket hårdare i "facket" utan att släppa efter när man har ett riktigt fast grepp. Men även om greppet är stabilt blir det ändå inte samma friktion som när man använder krita utan genom att lätta lite på greppet när klotet skall vända släpper det helt i handen och glider runt utan problem.

Fantastiskt, ett bra klot har blivit ännu bättre!

8 kommentarer:

  1. Vad proffsigt med matt färg på grepp och blankare på kropp! Ser väldigt snyggt ut.
    Smart med folien också.
    Måste testa greppet nån gång.
    Har man väl börjat pimpa så är det svårt att lägga av - ser redan fram mot din nästa idé :-).

    SvaraRadera
  2. Förlåt att jag glömde skriva att det var din idé med foliet.... Sur? ;)

    SvaraRadera
  3. Vi får pimpa kulan också i olika färger och mönster ;)

    bra gjort

    SvaraRadera
  4. Tack! Ja, lite olika färger är fint. Tror Alexander har en knallröd kula om jag inte missminner mig.

    SvaraRadera
  5. Var det min idé med foliet? Det var som tusan. Tja, inte dumt i alla fall.

    Driver ni med mitt juleklot pojkar?

    http://3.bp.blogspot.com/_VVDOYYYXbw4/Sagtksme7pI/AAAAAAAAAQs/o_-nJdiEBq0/s1600-h/sak+002.jpg

    SvaraRadera
  6. Ser bra ut, vad var det för grundfärg?

    SvaraRadera
  7. Jotun, Bengalack, Metallgrunning/Rostskydssfärg. Inköpt på Kindstrands järnhandel på Järntorget.

    SvaraRadera