söndag 14 december 2014

Veckorapport 50 [film] och uppdatering av SF

MÅNDAG
Back squat, 60 kg: 10
Back squat, 80 kg: 8
Back squat, 100 kg: [7] x 7
Bench press, 50 kg: 8
Bench press, 60 kg: 5
Bench press, 70 kg: 5
Bench press, 80 kg: 5
Bench press, 95 kg: 3, 2, 3, 3, 3
Ab-wheel: 1, 2, 3, 5, 3, 2, 1
Flag practice

TISDAG
Back- & front lever practice 
Snatch, 24 kg: [5/5] x 2 
Snatch, 28 kg: [5/5] x 2
Snatch, 32 kg: [5/5] x 7 (1 min. rest)

TORSDAG
Back squat, 60 kg: 10
Back squat, 80 kg: 8
Back squat, 100 kg: 5
Back squat, 110 kg: [5] x 5
Bench press, 60 kg: 5
Bench press, 70 kg: 5
Bench press, 80 kg: 5
Bench press, 85 kg: [6] x 6
Ab-wheel: 1, 1, 2, 2, 2, 2

FREDAG
Marklyft, 60 kg: [10] x 2
Marklyft, 100 kg: 5
Marklyft, 120 kg: 5 
Marklyft, 140 kg: 5
Marklyft, 150 kg:  [6] x 7 (3 min. rest)
Press, 40 kg: 5, 5
Push-press, 50: 5
Push-press, 60 kg: 3
Push-press, 65 kg: 3, 3, 3, 3
Flag practice

SÖNDAG
Back- & front lever practice
OA Pull-up: [1/1] x 5, [2/2] x 3

Framåt i knäböj och jag klarade av både 7x7 på 100 kg och 5x5 på 110 kg. Börjar som sagt märka att det går lite trögare och Sierra passade mig på 110 kg i de sista repsen i varhje set. Ska känna på 120 kg i veckan och se hur det går, kanske med bälte. Planen är att byta ut lätta dagen mot front squat från och med nästa år.

Även i marklyft har jag presterat bättre två veckor i rad efter att ha haft det lite motigt veckorna innan. Har kopplat det till att jag ätit en mat just innan träningspasset och det har jag nu lagt av med nu. Mycket bättre, jag tränar alltid bäst på tom mage egentligen och till och med hungrig. 7x6 gick fint även om jag blev rejält trött i slutet. Filmen visar sista setet.



Uppdateringar om Strong First

Mark Reifkind Master SFG har sagt upp sig på StrongFirst. Mark var den som upprördes kraftigt när Pavel bannades i RKC-forumet:
”Pavel's been banned on both the Dragon Door and RKC Instructor Forum. This is just not right. He's not even in the country. He's in Hungary TEACHING an RKC.”
”It's SO nice to see SO many RKC's stand with the Chief and be counted giving due respect to the originator and creative force behind the RKC system that has given us all so much. It is "RKC by Pavel" after all :))”

"Pavel has resigned. He is going to create a new organization and structure, his "vision" of the RKC. He is MY Master, my Chief and I am going where he goes and teach where he teaches."
Han var en av de mest Pavel-lojala och snabb med en Loyalty-Honour-Respect- tatuering. Det var även genom honom Pavels ord nådde ut i sociala medier när han var bannad. Jag uppfattade att han var den som promotade Pavels system allra hårdast och var den mest övertygade. Han skrev till exempel artikeln ”If you want to be strong, you must be tough” tidigt på StrongFirst nya webbsida.


Nu har han alltså hoppat av StrongFirst därför att han inte längre tror på systemet och idén ”strong come first”:
”I never believed in the idea of that strength was first. In the original post about SF Pavel said that strength was my most important quality for the healthy athlete. That leaves basically 99.9 % of the population out of it. The don't need strength first, they need to unlock their bodies and being able to Move First.”
Och avslutar:
“The gag is off my mouth. I can speak my mind and be myself again. The weight is off my shoulders and in my hands again and it feels great.”
Läs mer kommentarer under hans Fb-postning >>>
Samt hans blogg där han förklarar alltihop >>>.
Flera kommentarer och efterföljande svar är intressanta.

Jag har ju i RKC:s uppgång och fall poängterat att Pavels organisation bygger på en ”sanning” med trånga åsiktskorridorer, samt det motsägelsefulla i att förena FMS och StrongFirst (genom Foundational Strength) som är varandras motpoler. Marknaden driver ju dem till att bli allt mer kommersiella. Jag skrev också: 
”Kanske återkommer jag längre fram till den här historien beroende på utveckling. Jag är lite nyfiken på när ytan på StrongFirst ska börja krackelera. För det lär det göra, förr eller senare.”
Där är vi nu. Fler har tydligen lämnat StrongFirst utan att direkt göra väsen om det och därför var det ganska upplysande nu när Mark Reifkind skrev om varför han avgick - han trodde aldrig på det. Så kan det vara under ytan av "tough love" och "strength has a greater purpose".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar