Visar inlägg med etikett one leg squat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett one leg squat. Visa alla inlägg

fredag 10 oktober 2008

The Pistol

4 kommentarer
Steve Cotter kallar den för the Pistol, annars brukar man i vanliga fall tala om one leg squat. Cotter kan göra fantastiska saker på ett ben och har nu producerat en tränings-DVD för detta ändamål, Mastering the Pistol.

Jag tror hela kroppen mår bra av att benen individuellt kan ge 100 procent av vad de är kapabla till. Jag har därför sedan februari månad gett mig fan på att även jag skall kunna göra enbens squats. Jag hade grundinställningen att styrkan redan fanns där men att flexibiliteten och balansen inte gjorde det. Detta var helt klart en korrekt analys, det behövdes bara lite träning och den 12 september gjorde jag till slut min första fria one leg squat. Vänster ben är ju inte lika självklar och stabil som höger men jag klarar i alla fall av att göra den.


Så här har jag hållit på sedan februari. Förvisso hjälper motvikten till en del men mycket handlar om att draglinan hjälper en att hålla balansen.


Och nu äntligen, fria pistoler. Medicinbollen på tre kilo hjälper en att inte falla bakåt men å andra sidan blir det vingligare i sidled.

fredag 12 september 2008

FiveFingers och one leg squat

6 kommentarer

Igår tog jag första löparrundan med mina FiveFingers. Själva poängen att springa med dessa, eller helt barfota, är att man istället för träffa med hälen först vid nedslaget når marken med främre delen av foten och därmed dämpar nedslaget med själva foten (vaden) och inte bara knäleden som vid traditionellt hälnedslag.

Jag kan säga direkt att det känns ytterst märkligt att plötsligt börja springa så här. Att springa på asfalt fungerade inte alls, åtminstone inte nu till en början. Då man inte vill att hälen skall slå i får vaderna jobba hårt med stötdämpningen och speciellt vänster vad klarar inte av asfaltunderlag i dagsläget. Därför sprang jag i gräset där det fungerade bra och jag sprang kanske 2 kilometer. Därefter kändes vaderna väldigt ansträngda. Idag har jag naturligtvis träningsvärk och just soleus-muskeln känns helt ur fas. Att just soleus-muskeln får jobba är extra bra då det är den som är mest försvagad på vänstersidan. Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag dragit ned på vadpressandet sista veckorna.

Det var kul att springa, log nästan hela tiden för det var så annorlunda., kände mig som ett barn. Jag märkte också att jag sprang mer upprätt vilket föranledde att jag inte fick några muskelspännningar i ländryggen som ofta händer. Jag rekommenderar verkligen Vibrams FiveFingers!

En mycket intressant artikel om barfotalöpning. Läs också här om biomekaniken bakom FiveFingers och barfotalöpning.

I videon under kan man se hur löparstilen när man springer med FiveFingers eller barfota vilket ger en mindre belastning på knäna och mindre stötdämpning mot hälen. Även fotens alla muskler kommer till sin rätt när man går, klättrar eller springer med FiveFingers, muskler som blir krumma eller förslappade när man låter dem ligga åtsnörda i mjuka och stötdämpande skor.




En annan stor händelse i veckan var att jag idag lyckades göra min första helt fria one-leg squat med både vänster och höger ben! Jag hade lite bakrus idag och då verkar tydligen mentala spärrar försvinna som hindrar en mot nya rekord, som den 26 juni. Så nu närmar jag mig Steve Cotters pistol-jump enligt nedan med stormsteg!




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

torsdag 8 maj 2008

Tungt pass på gymmet

0 kommentarer
Seg i kropp och själ men skam och vanära den som ger sig (the lutheran way). En vagel i ögat förhindrade mig idag att ha linser och det mesta var därför suddigt. Positivt var att one-leg-squat går bättre och bättre, inte mycket kvar av motvikten nu!

Nedan ett exempel på one-leg-squat.