
Igår tog jag första löparrundan med mina FiveFingers. Själva poängen att springa med dessa, eller helt barfota, är att man istället för träffa med hälen först vid nedslaget når marken med främre delen av foten och därmed dämpar nedslaget med själva foten (vaden) och inte bara knäleden som vid traditionellt hälnedslag.
Jag kan säga direkt att det känns ytterst märkligt att plötsligt börja springa så här. Att springa på asfalt fungerade inte alls, åtminstone inte nu till en början. Då man inte vill att hälen skall slå i får vaderna jobba hårt med stötdämpningen och speciellt vänster vad klarar inte av asfaltunderlag i dagsläget. Därför sprang jag i gräset där det fungerade bra och jag sprang kanske 2 kilometer. Därefter kändes vaderna väldigt ansträngda. Idag har jag naturligtvis träningsvärk och just soleus-muskeln känns helt ur fas. Att just soleus-muskeln får jobba är extra bra då det är den som är mest försvagad på vänstersidan. Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag dragit ned på vadpressandet sista veckorna.
Det var kul att springa, log nästan hela tiden för det var så annorlunda., kände mig som ett barn. Jag märkte också att jag sprang mer upprätt vilket föranledde att jag inte fick några muskelspännningar i ländryggen som ofta händer. Jag rekommenderar verkligen Vibrams FiveFingers!
En mycket intressant artikel om barfotalöpning. Läs också här om biomekaniken bakom FiveFingers och barfotalöpning.
I videon under kan man se hur löparstilen när man springer med FiveFingers eller barfota vilket ger en mindre belastning på knäna och mindre stötdämpning mot hälen. Även fotens alla muskler kommer till sin rätt när man går, klättrar eller springer med FiveFingers, muskler som blir krumma eller förslappade när man låter dem ligga åtsnörda i mjuka och stötdämpande skor.
En annan stor händelse i veckan var att jag idag lyckades göra min första helt fria one-leg squat med både vänster och höger ben! Jag hade lite bakrus idag och då verkar tydligen mentala spärrar försvinna som hindrar en mot nya rekord, som den 26 juni. Så nu närmar jag mig Steve Cotters pistol-jump enligt nedan med stormsteg!
Läs även andra bloggares åsikter om fivefingers, barfora, löpning, one leg squat, steve cotter, knän, häl, hälsporre, knäskada, löpteknik, löpstil