tisdag 24 mars 2009

Snatchtest 5

Fick av någon outgrundlig anledning för mig att göra RKC:s snatchtest idag. Senast jag gav mig på det var den 30 december då jag fick in 83 snatchar.

Snatch test 5 min, 24 kg: 6/6+6/6+6/6+6/6+6/6+6/6+4/6
Tot: 82 reps in 5 min (84 reps, 30 dec)
Target: 90
BW: 83 kg

Tja, vad säger man? När jag gick på yoga sa man alltid att man skulle notera förändringen innan och efter passet men utan att döma eller värdera denna förändring. Jag noterar därför att jag efter alla VO2-max protokoll nu i vår gör två färre repetitioner i snatchtestet än för tre månader sedan.

6 kommentarer:

  1. Tjena! Här sitter jag som en ful farbror och lurar i vassen. Läser ofta, kommenterar sällan. Sprang på din blogg för någon månad sen och följer regelbundet sedan dess. MEN! Det var inte därför jag var här.

    Tänkte på det faktum att du snatchar mindre på RKC-testet nu än innan VO2 Max-protokollen. Det är Kenneth Jays protokoll du kör om jag inte har läst fel? Min nyfikna tanke är då (jag älskar sådana här träningsdiskussioner): borde du inte göra VO2Max-testet för att mäta utvecklingen där istället? Hade du lagt upp träningen för att provocera fler reps under kortare tid i RKC-syfte så hade resultatet nog blivit ett annat. Kör du VO2Max-protokollet på det uträknade antal repsen så länge det går (helst 17+ som Jay pratar om)? Som jag ser det är två helt skilda former med träning att nöta så många set man kan med givet antal reps och att göra så många som möjligt under 5 minuter.

    Vad tror du?
    Jag skall köra VO2Max-testet ikväll igen för egen del och våndan är lika stor som sist. Att jag inte spydde var den dagens stora mirakel.=)

    Mvh
    Björn Rhodin

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är lördagen som hänger i. Sammanlagt 15minuter maxad lccj med 24 + ett max snatch lyft med 24 är... Hard Style!

    SvaraRadera
  3. Liljeros - jag tror det vore intressant om du testade dina gamla pr-lyft igen efter ett par dars vila och såg var du hamnar: snatchtest m 16kg, ssst m 24, 32an.
    Då skulle du kunna få en bredare bild av hur (inte om) du utvecklats. Styrka, kondis, mjölksyratålighet...

    En ful farbror till...:-)

    SvaraRadera
  4. Här rekommenderas VO2Max även för RKC-testet + lite andra bra tips:

    http://www.youtube.com/watch?v=cuxy9BsHR5M

    SvaraRadera
  5. Hej, Björn! Alltid kul när fula farbröder dyker upp så där, enligt Google Analytics finns det dessutom ganska många... ;)

    Du har säkert helt rätt vad det gäller detta. En stor begränsning har varit min syreupptagningsförmåga och det var en stor anledning till att jag började med VO2-max. Jag har även parallellt kört vanliga set med 24 och 32 kg för att även utmana kroppen med dessa vikter. Trodde väl kanske ändå att det skulle synas i ett snatchtest, det borde faktiskt göra det. Jag känner å andra sidan att min kondition blivit mycket bättre sista tiden så visst gör VO2-max skillnad!

    Skall fortsätta med det protokoll jag kör nu ett tag till, tills jag nåt 40 minuter tänkte jag. Om jag tar steget till 24 kg eller lägger på ett reps till varje 15 min blir en senare fråga.

    Här är två äldre bloggposter som berättar hur jag gjorde VO2-max testet och gick över till 20 kg ganska omgående. Inte riktigt enligt reglerna kanske men sån är jag ibland... ;)

    http://liljeros.blogspot.com/2009/01/att-utveckla-snatchen.html

    http://liljeros.blogspot.com/2009/01/modifierat-vo2-max-protokoll.html

    Tydligen behöver jag göra ett snatchtest då och då också, helt klart.

    Kom gärna med mer innehållsrika frågor! I like!

    SvaraRadera
  6. Alexander, du vet att jag aldrig kommer att ta till mig de där förklaringarna.... ;)

    Se förresten min post idag, nytt PR faktiskt. Skall ta mig an 32:an nån dag också. 16? hua *ryser*

    Mattias: Tack för länken!

    SvaraRadera