tisdag 30 december 2008

Snatchtest 4, nytt PR


Idag var det dags att testa Elite-klotet för ett 5-minuters snatchtest. Senast det begav sig den 15 december slutade det på 75 reps. Var lite stel sedan diverse gymövningar i söndags, inspirerad av Chockträna dig i toppform, och sprinten i igår men gav det ändå försök. Alexander agerade tidsstudieman.

Snatch test 5 min, 24 kg: 5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+3
Tot: 83 reps in 5 min (75 reps, 15 dec)
Target: 84
BW: 84 kg

Högst oväntat sopade jag iväg mitt gamla PR på 75 med 8 reps! Det blev dock ett tidshaveri då min timer har lite dålig kontakt när man trycker på start och den kom därför inte igång direkt. Detta är dock justerat, de två repsen efter sista handbytet i slutet är inte med. Med 83 snatchar på 5 minuter så är man ju i stort sett hemma för RKC-testet då min kroppsvikt på 84 kg är med träningskläder.... ;)

Jag kom fram till sist att Elites handtag var 38 mm men efter att ha kontrollmätt idag igen, runt om på alla ställen på handtaget, visade det sig att Elite-klotet pendlar mellan 38-40 mm (även Eleiko-kloten har ett spann på 36-37,5 mm). Detta mätte jag innan jag gjorde snatchtestet idag och blev lite förskräckt men det löste ju sig. Hade faktiskt inga som helst problem med greppet. Minst sagt märkligt men glädjande! Om det var min form eller Elite-klotet som fixade biffen idag får dock vara osagt.

Ett förbannat bra avslut på 2008, helt enkelt!


83 snatchar på 5 minuter. Att det ser skakigt ut ibland är inget hur det kändes stundtals. Speciellt första-snatch med vänsterarmen efter varje handbyte måste ses över.

3 kommentarer:

  1. Tack för senast, bra jobbat och grattis till resultatet!

    SvaraRadera
  2. Grattis mannen ett bra avslut på 2008.
    Nu är 95 nästa mål eller

    SvaraRadera
  3. Alex: Tack själv för assistansen!

    Jocke: Tack. Ja, eller kanske 100. Skall försöka ändra lite på formen också till 10 med varje arm istället, tror bytena upptar en del tid. Skall testa en SSST snart också.

    SvaraRadera