söndag 2 augusti 2009

Swings


När man kör pull-ups i olika varianter, dips i ringar, plyometriska armhävningar, snatch, handstående och framför allt pressar, som jag gör under hela veckan, så är axlarna involverade mer eller mindre varje träningspass. Har lite känningar i bägge axlarna (inte den gamla skadan i vänster som mer eller mindre är helt borta) och jag tror det kan bero på överansträngning. Det blir därför inga pressar idag som var tänkt utan ett gäng hederliga swingar. Swingar involverar förvisso axlarna men på ett skonsamt sätt och inte över axelhöjd. The swings brings, som Tommy Blom brukar säga.

Swing, two-hands, 24 kg: 20, 20
Swing, two-hands, 32 kg: 20, 20, 20, 20, 20
Swing, one-hands, 24 kg: 10/10, 10/10, 10/10, 10/10, 10/10
Total: 240 swings; 6.560 kg


6 kommentarer:

  1. Du kan ju även pröva på att vila en dag eller två i veckan :-)

    SvaraRadera
  2. Nu börjar du låta som Alexander.... ;)

    SvaraRadera
  3. Vila! Träning ska vara uppbyggande - inte nedbrytande! :)

    SvaraRadera
  4. Skall nog ta ett separat inlägg om det här med vila. Vila är bra såklart men kroppen klarar av ganska mycket mer än man tror, 1-2 dagars vila i veckan är perfekt för mig. Det beror ju också på VAD man tränar och hur man lägger upp det under veckan. Sedan beror det ju också på vad man gör när man jobbar, jobbar man mycket fysiskt så klarar man kanske inte av lika mycket träning som när man sitter på en kontorsstol hela dagarna. Själv känner jag dock av när jag blir övertränad som nu med axlarna och då får man fixa och trixa lite så att det blir bra. Vila är en hel del psykosomatiskt tror jag; tror man att man behöver vila mycket så måste man nog vila mycket, och tvärtom.

    Vila är en komplex fråga!

    SvaraRadera
  5. Någon måste ju ta över hans roll när han inte är på plats!

    SvaraRadera
  6. Det verkar så! Jag är helt övertygad att Alexander är oerhörd tacksam över detta. :)

    SvaraRadera