söndag 27 januari 2013

Lördagspass och söndagsyoga

LÖRDAG
Muscle-up, rings: [1] x 5

Bench press, 40 kg: 10
Bench press, 60 kg: 5
Bench press, 80 kg: 5
Bench press, 90 kg: [3] x 4

Back squat, 20 kg: 10
Back squat, 40 kg: 10
Back squat, 60 kg: 5
Back squat, 80 kg: 5
Back squat, 90 kg: 5
Back squat, 100 kg: [3] x 2

Jerk, 2x20 kg: 5
Jerk, 2x24 kg: 5
Jerk, 2x28 kg: [5] x 5

Fokuserade på att bromsa på nervägen i Muscle-up, tror det är en bra strategi för att bli starkare och om jag vill göra mer strikta längre fram. Back squats kändes mycket bra. 100 kg är inga konstigheter, vill mest bara kunna gå lite djupare men måste vara försiktig.

Patrik Jönsson har gjorde btw fina framsteg i lördags med 48 kg - riktigt starkt jobbat! >>>

YOGA
För 6-7 år sen började jag på Ashtanga Yoga Sala i Göteborg. Jag hade under denna tid stora problem med ländryggen på grund av diskutbuktningen som sen ledde till diskbråck. Testade därför det mesta som jag trodde skulle hjälpa mot ländryggsvärken. Ashtanga yoga är ju kanske inte den enklaste formen av yoga att börja om man har molande ländrygg, sämre kondition än sämst tillsammans med ansträningsastma, en hel del övervikt (vägde 90 kg) och stel som en pallbock. Jag är nog en av de få som gått introduktionskursen två gånger och fortsättningskursen tre gånger. Nästan varje pass var en fullkomlig pina, en outsäglig och gränslös ångest. Det dröjde oftast inte mer än fem minuter innan jag hade lust att springa ut från yogasalen, rätt genom gipsväggen. Det var fruktansvärt frustrerande och jag fick riktigt härlig drypande ångest där inne i värmen, tillsammans med den speciella Ujjayi-andningen och anspänningen med muskellåsen - Mula och Uddiyana bandha. Här är ett exempel. Var ofta på extremt dåligt humör i många timmar efteråt.

Men min logik var som den brukar - ju jobbigare det är, desto bättre är det troligen för mig. Så jag tragglade vidare ganska länge. Faktum var att jag ändå gjorde små framsteg och mådde inte lika skit alltid i slutet av denna karriär. Kunde faktiskt stundtals känna en positiv korrelation mellan passen och när värken i ryggslutet lättade. Sen kom diskbråcket och det var över för min del. Hoppade på Ashtangan ännu en gång nåt halvår senare men sedan kom kettlebells in i bilden och jag fick annat fokus.


Så idag var det lite spännande att för första gången hoppa på Sierras yogapass som hon leder på Nordic Wellness (f.d. SportLife) vid Domkyrkan på söndagar. Denna typ av modern Poweryoga (Vinyasa Flow) är av en helt annan form, framför allt friare och inte lika styrd och konservativ i sin progression som den Ashtanga yoga jag gjorde. I och med att passen förändrar sig från gång till gång - till skillnad från traditionell yoga som mer liknar fastställda "kator" (karate) eller "former" (kung fu) - har instruktören en mer ledande roll under passet. Därför har instruktören också ett headset så att hen hela tiden kan instruera vilka rörelser som ska utföras. Det är lugn musik i bakgrunden under hela passet.

Jag fann ett hörn längst bak. Jag har läst mycket krigshistoria i mina dar och när man planerar för krig ska man alltid undvika två fronter, typ. Lyssnade lite för mycket på instruktionerna i början och kände hur det började röra till sig i huvud och irritationen växte. La därför av att lyssna och tittade istället, då gick det bättre. Den här typen av yogan går mycket snabbare men jag tog det lugnt och bröt ställningarna när jag kände för det. Har riktigt svårt för värme och det blev så klart varmt, men absolut inte lika olidligt svettigt som på Ashtangan. Kände mig helt okej efteråt.

Sierra har lett yogapass i fyra år och hon var så klart briljant i sin roll. Hon pratade med samma lugna och jämna självsäkra flöde som hon simultant utförde rörelser och ställningar. Ibland var hon uppe och assisterade deltagare. Inte så konstigt att det trängs nästan 30 personer i lokalen fastän det är söndag. Hon imponerade, även på en surskalle som mig.



Någon gång har jag tänkt att hoppa på Ashtangayogan igen och nu blev jag lite sugen igen. Vi får se, just nu är det mest tiden som inte räcker till. Vore kul nu när man är i bättre form på i stort sett alla nivåer.

Och om ni bor i Göteborg och vill testa mer traditionell styrd yoga, men ändå i en liberal, modern och behaglig miljö, så rekommenderar jag Ashtanga Yoga Sala på Risåsgatan i Linné där trevliga Olle och Lisa driver sitt ställe sedan tio år. De har numera också en Facebooksida>>>

Läs mer om Ashtanga yoga här>>>

Två exempel på Ashtanga yoga nedan. Första filmen, mest för dess inledande text. :) Den andra visar en ledd primary serie.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar