lördag 23 januari 2010

VO2-max med 16 kg

Förra helgens dubbelstöt med 24 kanske inte riktigt var vad min axel behövde, speciellt inte med tisdagens övningar på CFG. Inte för att jag haft direkt ont men den har känts överansträngd i sin helhet under flera dagar.

Jag och Fredrik diskuterade lite VO2-max häromsistens och han lyfte frågan att om jag känt på en kadens av åtta reps per 15 sekunder oavsett vikt, vilket jag faktiskt inte har gjort. Kanske vore det bra att känna på 16 kg med en högre kadens för att förbereda sig inför framtiden med 20 kg.

VO2-max
Snatch, 16 kg: [8 reps 15 sec/rest 15 sec] x 34
Total: 238 reps, 4.352 kg; 17 min.
(20 kg, 7 reps
: 238 reps, 4.760 kg; 17 min)

Det var mycket jobbigare än jag trodde, hade säkert klarat av mer men gårdagens snurr på lokal hade tagit ut sitt pris. En högre kadens är inte likvärdigt med 20% lägre vikt med näst intill kändes det som. Det tog dock inte lika lång tid att återfå andningen efteråt så jag misstänker att det en större skillnad ändå. Intressant att jämföra olika kadenser vid olika vikter i vilket fall. Dagens övning var helt klart mycket skonsammare mot axeln.

Av någon anledning slutade bägge mina gymbossar att fungera idag, mycket märkligt. Detta gjorde att jag hittade ett jättebra tidtagarur på nätet istället som hade en röst som räknade ned från tre före varje set. Bra!

Bra tidtagarur (online) för intervallträning som VO2-max och Tabata här!


En ganska beklämmande reklamfilm har spridits på Facebook idag av bl.a. Mike Stehle och Joakim Bom. Man kan håna och skratta åt den, vilket jag har gjort själv, men samtidigt är det en varningssignal att folk faktiskt inte ens kan göra en air-squat utan vikt.


2 kommentarer:

  1. Vadå jag gillade ju apparaten ;) man sliper att ta i och då svettas man ju inte hahahaha

    nä sorgligt är vad det är ;)

    SvaraRadera