onsdag 7 april 2010

Back squat och FiveFingers


Vanlig knäböj (back squat) har jag inte tränat sedan fem år tillbaka. Front squat är skonsammare för ländryggen och därför har den varianten varit i fokus. istället Hade ingen motivation alls när jag kom till gymmet och därför muntrade jag upp mig till att prova back squat, det är ju dumt att dö nyfiken.

På sin tid (slutet på 90-talet) maxade jag 150 kg i knäböj men den var antagligen illa utförd och inte speciell djup. Dessutom körde jag med planka under fötterna som alla sa att man skulle ha, dock hade jag platta kung fu-skor på fötterna.

Nåväl, började lite försiktigt med 50 kg för att sedan öka på med tio kg åt gången upp till 80 kg. Där lät jag filma mig. Dålig kvalité på filmen tyvärr. Tycker det ser rätt okej ut. Nån annan?



Ett gäng marklyft förgyllde också passet:

Deadlift:
5 x 105 kg
5 x 95 kg
[5 x 85 kg] x 10
Tot: 5.250 kg

Nu kan alla göteborgare börja springa barfota eller köpa FiveFingers för nu har det stått om det i lokaltidningen GöteborgsPosten. Det är nämligen så att står det inte om det i GP så finns det inte för göteborgarna. Eller snarare; det normgivande och bestämmande organet GP har godkänt företeelsen barfotalöpning. Kanon!

Man har intervjuat en kille vid namn Ulf Nässlander som också har en blogg. Ulf har blivit frisk från sitt löparknä sedan han började springa barfota. Självfallet måste man också intervjua en sjukgymnast, Kevin Arvini, som varnar för att springa barfota då det inte är vetenskapligt belagd med positiv effekt. Däremot kan han konstatera att det är ett undantag att Ulf blivit bra från sitt löparknä fastän det inte finns någon forskning om det. Märkligt. Kevin håller tydligen på med just fotinlägg till kleti och pleti enligt den här artikeln så det kanske inte är så konstigt att han inte är så där överdrivet positiv.

Längst ned till höger har man också sålt en annons för Idrottsortopedi vars specialitet är vanliga löparskor och individanpassade hålfotsinlägg som enligt annonsen hjälper mot hälsporre och löparknä med mera.


Okej, jag erkänner, jag gillar inte GP. Men jag skall vara lite rättvis och säga att det var kul med ett reportage om FiveFingers, faktiskt.

3 kommentarer:

  1. Ser helt okej ut! Du kan sitta ner ännu lite mer bakåt, och så kan du gå djupare. Men fire away!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag skall testa lite djupare längre fram när jag känner mig tryggare. Tack!

    SvaraRadera
  3. Jag kommer aldrig att besöka Idrottsortopedi igen. Personalen är totalt okunniga när det kommer till löpskor och dyligt.

    SvaraRadera