onsdag 14 april 2010

Bottom up press

Har läst en del om att bottom up press är en bra och viktig övning när man har tunga pressmål då denna stärker axeln i flera led, låter axeln verkligen pressas ihop och håller sig i sockeln samt ökar anspänningen i kroppen. Max Shank, RKC, har skrivit en artikel om det här.

Clean & Bottom up press, 16 kg: [1/1, 2/2, 3/3] x 2, [1/1, 2/2] x 3
Clean & press, 20 kg: 5/5
Clean & press, 24 kg: 5/5
Clean & press, 28 kg: 1/1, 2/2, 3/3

Här kom vänstersidan på skam igen med Bottom up press (BUP). Otrolig dålig stabilitet, ungefär lika illa som vänsterbenet när jag gör pistols. Det var precis så att jag klarade tre pressar men sedan fick jag korta ned stegarna till två pressar. Inte konstigt att jag pressar så dåligt med vänstern. Högern hade jag inga problem med utan kunde lätt gått upp till 20 kg. Kanske på tiden att jag började med BUP. Kände dock att det gick bättre mot slutet så jag gör nog snabba framsteg framöver.

BUP:en tröttade ut mig mer än man kunde tro och jag orkade inte pressa så mycket med 28:an.

I senaste Power by Pavel Newsletter (#202) beskriver Max Shank vidare pushpressen med en video på en övning som jag skall prova när jag fått in tekniken lite bättre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar