måndag 29 november 2010

VO2-max och en bula

Indian club drills: #1-5 (+bump on head)
VO2-max
Snatch, 20 kg: [8 reps 15/15] x 20
Total: 160 reps, 3.200 kg; 10:00 min
Stretch & foam roller

Känner mig ändå ganska stark i den här frekvensen, inte ens tillstymmelse till problem med greppet. Dessutom har jag inte haft den där brinnande känslan i armarna på ett bra tag. Antingen beror det på indian clubs eller min hållning som jag jobbar på dagligen. Eller så är det både och. Bra är det i alla fall.

Slog ena klubban rejält i skallen och fick en snygg bula i pannan. Sjukt så ont sånt kan göra. Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan det skulle hända.

Lite variationer av pull-ups från Al Kavadlos We're Working Out!

7 kommentarer:

  1. hahahaha jepp trä mot trä här ett par gånger ;) höll på att spräcka ögonbryner förra veckan hahaha.

    Smärta gör det själv justerande ;)

    SvaraRadera
  2. Inte många centimeter från ögonbrynet var det! Men att det kan göra så förbaskat ont?

    SvaraRadera
  3. Haha. Rockabillies i lekparken

    SvaraRadera
  4. Liljeros jag tänkte prova VO2max, för lite kondis träning. Jag har kört en del crossfit förut men har inte riktigt tid och ork att programmera så att det passar mig och min rugby. Därför tänkte jag förenkla programeringen så jag slipper tänka så mycket(kan ju bara gå fel om man tänker haha).

    Nu till min fråga, jag provade ett pass idag körde med en 16kg kb 30set kadens 7 reps.

    Jag blev inte speciellt trött, dock så skulle nog händeran inte klara så mycket mer utan att slitas upp.

    Skall jag köra med högre viket eller öka kadensen till 8. Vad jag har förståt så skall man få syra och det skall vara jävligt jobbigt. Jag upplevde inte detta. Vad gör jag för fel?

    Tacksam för svar

    SvaraRadera
  5. Linus.
    Det är en teknik sak. Träna på snatchen med en puff i från över läge så att kb:en hoppar över handen och sedan fångar du den med fingrarna som i en krok.

    SvaraRadera
  6. Hej, Linus!

    Kör man nära sitt VO2-max med snatchprotokoll så är det hur jobbigt som helst. Hjärtat går som en skenande pistong inne i bröstet!

    Du har säkert en alldeles utomordentlig kondition så du bör först ta reda på hur mycket du orkar. Först och främst skulle jag därför rekommendera att du gör ett VO2-maxtest för att ta reda på vilken kadens du bör ligga på.

    Använd en 16 kg kettlebell och gör enligt följande:

    Börja lämpligtvis med din huvudhand (högerhänt/vänsterhänt) och byt hand varje minut:

    1:a minuten: 10 reps (1 rep per 6 sekunder)
    2:a minuten: 14 reps (1 rep per 4,2 sekunder)
    3:e minuten: 18 reps (1 rep per 3,3 sekunder)
    4:e minuten: 22 reps (1 rep per 2,7 sekunder)
    5:e minuten: Gör så många du kan, gå in hundra procent och räkna hur många du gör (eller låt nån annan göra det, kan vara svårt att hålla räkningen i slutet)

    Det behöver såklart inte vara exakt en snatch per 4,2 eller 2,7 sekunder, bara ungefär så du sprider ut snatcharna under en minuten.

    Om du t.ex. gör 32 stycken under sista minuten så delar du 32 med 4 och där får du din kadens när du kör 15/15, i detta fall 8 (för jag antar att det var det protokollet du testade). Får du över 40 så skall du byta upp dig en vikt och göra om testet.

    Vad det gäller greppet så testa det som Jocke beskrev ovan, det har lite med tekniken att göra för att undvika att valkarna släpper. Använder du förresten talk eller liknande så lägg av med det, om det är nåt som sliter sönder händerna när man snatchar med kettlebell så är det talk och krita. Korrelationen mellan krita och blodiga händer på snatchtestet under RKC ligger nånstans på 0.99 ;)

    Sen har det väl också en del att göra hur van du är att snatcha med kettlebell. Det är ju en övning man bör ha övat en del på innan man börjar köra högfrekvent, enligt min åsikt i alla fall. Du bör nog också ha en hardstyle-snatch om du skall komma upp i frekvenser på 8 och 9 per 15 sekunder.

    Mer finns det i Kenneth Jays bok Viking Warrior Conditioning som förklarar hela grejen från början till slut och mängder av jobbiga protokoll för lite variation. :)

    http://www.kettlebellcenter.com/se/art/viking-warrior-conditioning-bok.php

    Lycka till och hör av dig och berätta hur det går!

    /Liljeros

    SvaraRadera