torsdag 26 april 2012

Snatch och lite om kondition

Snatch, 16 kg: 10/10
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5
Snatch, 28 kg: 3/3, 3/3
Snatch, 32 kg: 3/3
Snatch test, 5 min, 32 kg: 10/10, 10/10, 5/5/5/5, 5/5, 4/- (Tot: 74 reps/5:00 min)
Stretch

Tog inte ut mig alldeles, det finns lite reserver kvar. Vi får se om jag kan plocka fram dessa på TSC.

Jacob Gudiol på Träningslära och Träna styrka har blivit intervjuad på BODY Radio där han bland annat pratade om kettlebellträning. Man tog upp huruvida kettlebellswingen skulle vara skadligt för axlarna. Jacob gav svar på tal och påpekade mycket riktigt att om man inte använder kraften i höften i swingen, utan istället lyfter klotet med axlar och armar och högre än brösthöjd, DÅ kan det öka risken för axelskador. Med andra ord handlar det om teknik - gör man fel, då blir det också fel. Han har också tidigare sågat detta påstående på Kolozzeums forum. Martin Löwgren som påstår att kettlebellswingen är skadlig för axlarna har förövrigt en mindre smickrande tråd om sig på Flashback med över 4000 inlägg (sök själva på Google).

Huruvida kettlebellsträning utmanar konditionen eller inte är dock jag och Jacob inte riktigt överens om. Greppet har sina begränsningar men det går att träna upp samt kan med rätt protokoll i speciellt snatch verkligen utmana konditionen (som Jacob också nämner i förbifarten). Allt är dessutom inte swing eller snatch. Till exempel long cycle (clean & jerk) med dubbla klot, som inte påfrestar underarmarna och greppet lika mycket, kan knäcka vems syreupptagningsförmåga som helst. Men, man måste naturligtvis behärska tekniken först, precis som i alla kettlebellsövningar. Å andra sidan,  ska man t.ex. springa Göteborgsvarvet så bör man i första hand träna konditionen genom löpning, men jag tror att det är alldeles utmärkt att kombinera detta med högintensiva intervallprotokoll med kettlebells, då och då. Omvänt så är det nog bra att kombinera sin kettlebellträning med ett löppass då och då.

I mitt snatchpass ovan var det inte greppet som hindrade mig, utan uthålligheten i resten av kroppens muskler och bristen på syre. Jacob, du får börja köra snatch med fleecehandskar och träna upp din handstyrka! ;)

En annan aspekt som jag känner att jag måste lyfta fram i sammanhanget. Att konditionsträning är värdefullt för ens hälsa och minskar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar är något som är väl känt vid det här laget. Men många tycker klassisk konditionsträning, som att springa, är förbaskat tråkigt. Speciellt många killar står på gymmet i ett par timmar och lyfter vikter i sakta mak, men ratar allt vad kondition heter. Möjligtvis går hjärtfrekvensen upp i 120 någon gång när man kör knäböj, men utöver det blir det nog inte så mycket konditionsträning.

Jag tror att många ur denna grupp "gymråttor" attraheras av just kettlebells, det har jag åtminstone märkt på våra kurser, även om det där oftast är en härlig mångfald av både kön och ålder. Använder man en kettlebell till vad den är tänkt att användas till, då blir det konditionsträning per automatik - i alla fall i alla ballistiska övningar som swing, snatch, clean och jerk. Detta gör att många som aldrig skulle ha tränat sin kondition plötsligt ramlar in på detta, av misstag. Jag själv är ett mycket bra exempel som alltid har hatat allt som stavas konditionsträning. Kettlebellträningen har fått mig att förstå hur oerhört viktig konditionen är, speciellt för mig med astmatiska problem. Kettlebells främjar helt enkelt folkhälsan!

Om man nu inte vill lyssna på hela intervjun (förlåt Jacob) så kan man rulla fram bandet nedan till 31:20 där man börjar prata om kettlebells.




I intervjun pratar man också en hel del om viktnedgång och idiotiska dieter. Jag hittade idag en ny diet med garanterad viktnedgång som jag inte träffat på förut. Kanske den mest ultimata?
KVINNA FÖRSÖKTE LEVA PÅ SOLLJUS - DOG
En schweizisk kvinna dog efter att ha försökt leva på endast solljus, enligt tidningen Tages-Anzeiger som refereras av nyhetsbyrån AP.

Kvinnan i femtioårsåldern bestämde sig för att följa en andlig diet under 2010. Hon inspirerades av en österrikisk dokumentär om en indisk guru som hävdar att han levt på solljus, utan mat och dryck, i 70 år.

Åklagare i den schweiziska kantonen Aargau bekräftade på onsdagen att kvinnan dött i januari 2011 i staden Wolfhaiden. Ingen brottsutredning har inletts kring dödsfallet.

Enligt Tages-Anzeiger har liknande fall av självsvält konstateras i Tyskland, Storbritannien och Australien.

Riktigt coola riders-klipp:

2 kommentarer:

  1. Imponerande att kvinnan ändå levde drygt ett år på solljus!

    SvaraRadera
  2. Nja, hon kunde ju börjat dieten den sista december 2010 och dött 1 januari....

    SvaraRadera