måndag 31 december 2012

Gott Nytt År! [film]


Kettlebell Muscle - Medium day, Week 11
2x22 kg, 5 rounds of:
  • Double High Pull x 5
  • Double Clean+Press x 5
    (45 s. rest)
  • Double Snatch x 5
  • Double Squat x 5
    (45s. rest)
En av de bättre passen på länge, allt klaffade - andning, styrka, uthållighet och ingen överdriven mjölksyra. Körde på fastande mage. Det skulle varit tung dag idag!

Så här sista dagen på året kanske man bör säga något om gångna året. Tycker ju att nyår bara är en påhittad tidsmarkör och betyder därför inte så där jättemycket för mig. Överhuvudtaget är jag inte mycket för traditionsenliga högtider, föredrar att skapa mina egna traditioner och vanor som jag lätta kan bryta när jag känner för det.

Men det är kanske bra att stanna upp och reflektera över det som varit, lite sådär på distans, som Sierra sa så klokt tidigare idag. Jag tycker nog att det sammanlagt har varit ett rätt bra år, både ur träningssynpunkt och övrigt. Jag har haft ett par år tidigare i livet som ta mig fan all skit har ramlat ned på mig och jämförelse med de åren har 2012 varit helt fantastiskt! Min fysik blir bara bättre och bättre, på alla nivåer vill jag påstå. Jag har ett mer "fast jobb" som hänger ihop med min universitetsutbildning. Kettlebell Center utvecklas sakta men säkert och där den nya hemsidan är ett stort steg för både mig och Fredrik. Där ligger dock också ett stort utvecklingsarbete framför oss under 2013. Sen har jag ju träffat Sierra, vilket är hur stort som helst men då jag sällan är värst vidare speciellt privat här på bloggen så säger jag inte mer än så.

Jag är inte mycket för nyårslöften. Mål kan jag å andra sidan sätta men de är sällan direkt tidsspecificerade och därför kommer de oftast allt eftersom. TSC har till exempel fungerat som en bra målmarkör för mig, även om den indirekt har ett specifikt datum som gäller. För många fungerar säkert nyårslöften som mål men jag ser löften och mål som två skilda företeelser. Man kan ju förvisso lova att man ska försöka nå sina mål men det inbegriper ju själva målsättandet, kan jag tycka. Och vem är det man ger löften till egentligen? Handlar det kanske mest om att uttala dem så att men därigenom skapar ett social tryck att man ska hålla sina löften? Egentligen kan ju i så fall bloggen ha samma effekt egentligen - har jag sagt att jag ska försöka nå nåt här så har man ju liksom ögonen på sig.

Men visst, 100 snatchar på 5 minuter med 32 kg, 200 i mark och 20 pullups +10 kg är ju något som jag skulle vilja nå en dag, men jag tänker å andra sidan inte slita sönder kroppen för att nå dit heller. Marken är nog lättast att nå, sen snatchen och sist pullupsen. Under 2013 är det meningen att jag ska göra mer kroppsviktsträning - handstand push up till exempel. Även jerken ska få lite mer uppmärksamhet. Skivstången kommer nog får mer uppmärksamhet också, som jag tänker nu i alla fall. Löpningen tänker jag inte säga någonting alls om, mina vader får helt och hållet bestämma takten där.

Nu hade jag faktiskt ett slags nyårslöfte, men TILL idag - maghjulet. Igår lyckades jag nå målet att göra en stående repetition och det är jag rätt nöjd med faktiskt. Har ju förvisso redan gjort det, för 4-5 år sen, men då efter nära ett halvårs idogt tränande 1-2 gånger i veckan. Nu blev det faktiskt inte många tillfällen innan det gick vägen! Satte ihop en liten film som får avsluta årets sista bloggpost.

Ett Fantastiskt Gott Nytt År alla ni som följer och läser Liljeros Träningslogg!






3 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig, du har haft en enorm utveckling detta året!

    Riktigt starkt med maghjulet!

    Gott nytt år!

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år själv! Hoppas du fortsätter länge med att driva denna blogg. Har följt den i flera år och för mig är den väldigt inspirerande. Nästa år har jag åtminstone tre resor till Göteborg inplanerade och hoppas då äntligen få till ett privatpass med dig.

    SvaraRadera
  3. Rikard, tack! Kul att du hänger kvar här! Hoppas vi kan ordna ett litet möte framöver då. :)

    Mvh

    SvaraRadera