fredag 8 februari 2013

VPP

Deadlift
Verkhoshansky's Peaking Plan - 1RM 180 kg
Week 2 - Day 2
(45%): 80 kg x 8
(55%): 100 kg x 6
(65%): 117,5 kg  x 5
(75%): 135 kg x 4
(80%): 145 kg x 4
(85%): 152,5 kg x 4
(85%): 152,5 kg x 4
(85%): 152,5 kg x 4
(80%): 145 kg  x 5
(70%): 125 kg x 6

Hand stand practice
Pull-up: 1, 2, 3
Pull-up, +10 kg: 1, 10, 8, 6, 4, 2  (31)

Var lite sliten efter förra fredagens tunga VPP-pass. Fick bland annat en mindre "känning" under höger gluteus. Det är något jag fick även i somras fast då på bägge sidor när jag sprang en del. Idag är det dock helt borta vad jag kunde känna. Det var tungt som fasen och jag vilade länge mellan lyften.

VPP känns bra att ladda upp med inför RSR då det bara är två gånger i veckan, med relativt hög volym, och därmed ordentlig tid för återhämtning. Dock går det ganska brant upp direkt som idag med 3 x 4 repetitioner på 85% 1RM. Med andra ord det bra att vara ordentligt inkörd när man börjar med VPP, precis som med RSR. Daniel Matsson på Styrkelabbet har lovat att det kommer en liten guide om RSR inom kort som han avslutar i veckan. Ska bli intressant.




By the way så har Daniel skrivit en bra och enkel guide om att gå ned i vikt utan att förlora den viktiga muskelmassan. Bra att länka till när folk omkring en säger konstiga saker om att gå ned i vikt (och troligen behöver vägledning och råd). Gå ner i vikt - den stora guiden till viktminskning >>> 

Väldigt glad över att jag med hjälp av Sierras hårda nypor och ännu hårdare bandyboll fått bukt med vänster lats/skulderbladsmuskel (infraspinatus, typ). Ökar därför upp till två viktade pass i veckan redan nu. Får jag inga känningar av det ökar jag upp volymen till tre pass i veckan längre fram. Får justera om vårens program efter hand.

Du blir inte per automatik svagare bara för att du blir äldre, däremot blir du snabbt äldre för att du slutar träna och lyfta tungt. Två herrar som återigen visar att ålder och styrka inte nödvändigtvis har en negativ korrelation. Den första tror jag drar 220 kg. Satan i gatan.




2 kommentarer: