Visar inlägg med etikett cross world. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett cross world. Visa alla inlägg

måndag 23 mars 2009

Cross World 2009

5 kommentarer

The Swedish Team - Cross World 2009.

Det blev en mycket trevlig tillställning i lördags. Vi var fyra stycken tävlande - Alexander, Chunhua, Fredrik och jag. Staffan kunde tyvärr inte ställa upp i tävlingen på grund av en ihållande förkylning och efterföljande penicillinkur. Han var dock på plats och gjorde dock några icke-dokumenterade "svartlyft" då han var rejält sugen på att lyfta. Alexander hade sitt nyopererade knä att tänka på men han ställde ändå upp till slut. Alexander var som sagt arrangör och domare och det var även han som bjöd på lokalen. Allt gick smärtfritt tillväga och totalt höll vi på i fyra timmar.

Här är de officiella reglerna.

Alexander (84 kg) gjorde två lyft: Jerks och Snatch med 16 kg (Biathlon) under vardera 10 minuter.
Chunhua (46 kg) gjorde också en Biathlon, vilket för dam innebär one-arm jerk och snatch med 8 kg under vardera 10 minuter.
Fredrik (74 kg) gjorde tre lyft: Biathlon som Alexander samt 10 minuter Anyhow med 24 kg.
Jag (82,5 kg) gjorde tre lyft: Anyhow 10 min och 5 min samt Snatch med 24 kg.

Då de flesta lyften innebar över tio minuter film och YouTube inte tillåter längre filmer än tio minuter så har jag kortad ned dem och plockat bort de första minuterna. Klicka nedan för att se filmerna.

Alexander - Jerk, 16 kg (95 repetitioner)
Alexander - Snatch, 16 kg (134 rep.)

Chunhua - One-arm jerk, 8kg (118 rep.)
Chunhua - Snatch, 8 kg (218 rep.)

Fredrik - Jerk, 16 kg (100 rep.)
Fredrik - Snatch, 16 kg (174 rep.)
Fredrik - Anyhow 10 min, 24 kg (110 rep.)

Liljeros - Anyhow 5 min, 24 kg (60 rep.)
Liljeros - Anyhow 10 min, 24 kg (85 rep.)
Liljeros - Snatch, 24 kg (44 rep.)


Här är resultatet för alla deltagarna i Cross World world wide (och även våra förståss).

Det var mycket imponerande att se Chunhua göra alla snatch och jerks, hon såg dessutom knappt trött ut efteråt. Röda stora märken på handlederna vittnade dock om hur mycket hon hade kämpat. Fredrik och Alexander gjorde också mycket fina prestationer som resultatlistan ovan vittnar om.

Så till mina egna resultat.

Anyhow, clean & jerk, 24 kg, 10 min: 5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+3/2
Totalt: 85 reps, 10 min (2.040 kg)

Snatch, 24 kg: 21/23
Totalt: 44 reps, 4:10 min (1.056 kg)

Anyhow, clean & jerk, 24 kg, 5 min: 5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5
Totalt: 60 reps, 5 min (1.440 kg)

Totalt: 4.536 kg

Hade ju aldrig provat 10 minuter one-arm clean & jerk (förutom en i veckan tidigare) och det slutade på 85 vilket jag var nöjd med. Mindre nöjd blev jag med snatchen som slutade på 44. Fick ju för mig att köra med Alexanders tävlingsklot och det var en felsatsning helt klart. Att snatcha tävlingsklot är ofta enklare då det är en kort hävarm men vad jag inte räknade var att handtaget är av ganska glatt metall och i mina torra händer var det ingen bra kombination. Hade hoppats på 50 repetitioner men underarmarna gav upp tyvärr. Jag höll i alla fall över fyra minuter och det var ju faktiskt ett av målen.

Under denna efterföljande irritation bestämde jag mig därför för att även göra en fem minuters Anyhow och satsa på 60 repetitioner (gamla PR låg på 53) och det föll väl ut. Dock gick några reps väl fort och nr. 53 och 55 är på gränsen vad det gäller utlåsning men Alexander godkände dem. Det är oftast okej att vara lite extra tillåtande just i slutfasen.

Lite bilder.

Skylt för att hitta rätt.


Alexander går igenom regler...


...och grundprinciper.


Många klot skulle lyftas.


Domarbordet.


Domarbordet.


Domarbordet.


Slutligen två korta filmer om hur vi räknade och dömde.





Tack Alexander, Chunhua, Fredrik och Staffan för en lyckad dag!

fredag 20 mars 2009

Cross World 2009 imorgon!

2 kommentarer

Imorgon gäller det. Efter en veckas förberedelser deltar jag imorgon i Cross World med 10 min anyhow, 24 kg, (one arm clean & jerk, utan de professionella tävlingsreglerna förutom utlåst arm). Har ju inget att jämföra med vad det gäller tio minuter så det blir som det blir. 53 reps gör jag dock på 5 minuter så kanske runt 60-70 är ett rimligt resultat.

Sen har Alexander lockat mig att även utföra 10 minuters snatch, 24 kg, och kanske antar jag den utmaningen om jag känner mig i fas senare på eftermiddagen. Har rätt mycket energi i kroppen för tillfället så det är inte helt omöjligt. I sådant fall blir det snatch med tävlingsklot och de internationella reglerna med bland annat ETT handbyte. Har ju katastrofalt dålig uthållighet i armarna så allt över fyra minuter och 40 reps är bra men skall försöka sikta på att hålla ut fem minuter. Har ju knappt ens snatchat med tävlingsklot innan så det blir ytterligare prövningar, det skall dock vara lättare.

Det svenska teamet i Cross World 2009 innefattar 3-5 deltagare och arrangeras av Alexander ute på hans landställe. Full rapport kommer på lördag!