måndag 2 januari 2012

Vecka 8 och nytt år

Indian club drills: #1-5
Hand standing, wall support
Jumpbox
Warm-up, mixed: 2x16, 2x20 kg

Kettlebell Muscle (modified)
Week 8 - Medium day
4 sets of
  • Double high pull (20, 24, 24, 24)
  • Double clean & press (20, 24, 24, 24)
    (60 s. rest)
  • Double snatch (20, 24, 24, 24)
  • Front squat (20, 24, 24, 24)
    (60 s. rest)
Stretch

Idag gick det fantastiskt bra - alla set förutom det första med 24:or!

Jag har sällan några nyårslöften. "Nyårslöften är för svaga", sa jag i tonåren. Kanske inte riktigt förståss... Självklart har jag mål även om de inte är speciellt konkreta - att bli starkare, få bättre kondition och bli rörligare - men det passar mig bättre att ha funktionsmål än att jag ska ta si & så många kg före ett specifikt datum.

Det närmsta delmålet ligger i att öka i marklyft inför TSC men det blir också en utmaning att snatcha med 32 kg efter att Kettlebell Muscle är klart om en dryg månad. Att nå 200 kg i marklyft eller kanske 2,5 gånger sin kroppsvikt är naturligtvis ett coolt mål, men det kommer knappast hända i år i alla fall. Handståendet ska jag också utvecklas i men det får ta sin tid, det går framåt även om det går långsamt. Jag är också rätt sugen på att lära mig frivändning och ryck med stång. Löpningen ligger nere just nu, kör igång med det till våren igen.

Började igår på en sjätte del i min serie om träning och diskbråck på min andra blogg. Det är snart fyra år sen jag skrev de övriga delarna och det är kanske dags för en uppdatering. Otroligt många människor läser dem fortfarande och därför är det dumt att inte fånga upp dessa. Det blir ganska ovetenskapligt och helt befriat signifikanta studier vilket kan vara en skön motpol idag då alla tycks vilja kunna stoltsera med en vetenskaplig rapport som de kan stödja sina påstående mot. Missuppfatta mig inte - jag är den akademiska världens vän, kraftig försvarare till vetenskaplig stringens, hänvisar själv till intressanta rapporter och har mycket svårt för ett folkligt "sunt förnuft" (som inte betyder ett jota mer än en känsla om att det är "rätt) men ibland blir det lite löjligt när enstaka studier plötsligt ska bevisa sakernas tillstånd och jag blir instinktivt misstänksam mot dem som hävdar den stora "sanningen". Självklart har jag rätt i allt jag själv påstår, men det är en helt annan sak... ;)

Här har vi en snatchsession som heter duga - 300 reps på tio minuter. Bara inledningen är värd att se! :D Noterar att han, liksom jag, låter som en punkterad blåsbälg. Härliga kämpatag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar