Visar inlägg med etikett tsatsouline. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tsatsouline. Visa alla inlägg

måndag 22 september 2008

Axelpress med och utan spegel

5 kommentarer
Tung vecka börjar idag och jag tänkte filma för att se hur mycket jag fuskade när jag körde 60 kg bicepscurl men var lite sliten i biceps efter förra veckans alla chins-övningar så jag fick göra annat istället.

Enarms axelpress med skivstång är en kul övning. Pavel Tsatsouline menar i sin bok Power To the People att man bland annat inte skall använda spegel när man lyfter vikter för att på så sätt träna nervsystemet ytterligare. Jag filmade därför när jag utförde axelpress både med och utan spegel (25 kg). Att det är jobbigare att pressa utan spegel är en sak men det syns också ganska tydligt som ni ser nedan.


Med spegel. Med hjälp av sin spegelbild korrigerar man även med synen och inte bara genom kroppens övriga balansorgan.



Utan spegel. Här märker man direkt att det blir vissa svårigheter vad det gäller balans och därmed problem att pressa stången.