onsdag 18 juni 2008

Balansboll

Känner att jag kan börja ta i ordentligt med one-leg-squat och har idag träningsvärk i framsida lår. Antagligen för att balans och flexibilitet blir bättre och bättre för varje gång.

Sedan tips från sjukgymnasten på IFK-kliniken i höstas har jag kört en typ av situps-övning på balansboll för den sneda mag- och bukmuskulaturen. För att klara denna övning har jag behövt ankra fötterna i något fastsatt i väggen, t.ex. en ribbstol. Meningen var dock att man skall göra denna övning med fötterna fria mot golvet. Provade därför detta häromdagen men det är omöjligt för mig att göra denna övning med vridning för de sneda magmusklerna. Körde därför raka vanliga situps enligt denna beskrivning. Det tog! Fick nästan kramp efter tre reps. Otroligt vad mycket det gör när kroppen plötsligt inte längre har stöd utan måste balansera för att inte tippa åt sidan eller bakåt. Är sugen på att köpa en balansboll och köra en del övningar hemma tillsammans med kettlebellsträning. Här finns förövrigt en massa övningar.

Hoppade över sprinten/löpningen i söndags. Benhinneinflammationen känns mycket bättre och tänkte att det skulle läka ordentligt så att det inte sätter igång igen. Vattenmassage alltjämt varje dag!

Stressar vaden varje dag som jag bestämde den 2 juni. Vaden har blivit starkare men det är antagligen befintliga muskler som har blivit starkare. Gissar att nya nervbanor inte byggs på en dag utan tar flera år. Har därför en del fina stunder att se framemot.

Provade igår att köra enarmsbiceps med stor stång fast med lägre vikt och enligt högintensiv princip. Hua. Träningsvärk.

Yogan är slut för säsongen vilket ger mig lite mer tid för mina viktklot (eller var trodde ni?)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar