måndag 29 september 2008

Valery Fedorenko


Alexander delade med sig av fina videos från Toronto Kettlebell Club förra veckan på sin blogg. Om man kollar på den första videon där Valery Fedorenko smattrar one arm longcycle jerks med 32 kg och jämför när jag i lördags körde one arm jerk (short cycle) med samma vikt så förstår nog även den oinvigde den fantastiskt stora skillnaden mellan en världsmästare i Girevoy sport och en glad amatörs försök en lördag förmiddag utanför Göteborg. Fedorenko väger dessutom under 80 kg medan jag väger 80+ men ändå hanterar han 32-kilosklotet som om det vägde 16 kg, jag i min tur ser under några moment ut som jag skall krossas under tyngden av en 80 kilosbest. Observera Fedorenkos hastighet; 121 reps på 10 minuter. Man blir imponerad för mindre.

2 kommentarer:

  1. Ja det är fantastiskt och inspirerande. Federenko har jag förstått var remarkabel även inom världseliten. I Lettland fanns det mycket som gjorde att man tappade hakan - spinkiga ryssar som stod och bara pumpade jerks i 10minuter med 32.or. Eller, tjocka gubbar som snatchade 24.or runt 200-reps. Sen fanns det andra (även från öst), skönt nog, som knappt fick upp 32.orna...:-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är otroligt vad kroppar kan göra egentligen.

    SvaraRadera