tisdag 9 december 2008

Push Up Board - DIY

Jag har ju tidigare nämnt Steve Maxwell i ett inlägg vad det gäller hans inställning till träning och där allt inte bara tycks handla om pengar. Han gillar dessutom att fixa och trixa till egna träningsprylar vilket jag också tycker är kul.

Han promotar även för Push Up Board som är en liten pryl som förgyller armhävningen. Push-up boarden härstammar från Iran och har en tvåtusenårig historia och Steve Maxwell punktar här upp tio skäl till varför man skall träna med den. Speciellt Hindu Push-Up tyckte jag såg intressant ut i och med att övningen framför allt liknar yogans hundställning och men också McKenziemetoden vid diskproblematik.

Och varför köpa en när man kan tillverka en själv?


Jag använde en 14 millimeters björkplyfa (plywood björk), mest för att jag redan hade en hemma liggande. Jag tror att man med fördel kan använda tjockare virke, plyfa är dock bra då det är segt och har en viss böjlighet. Sen är det bara att rita upp de fyra delarna (se mått längre ned)....


....och sedan börja såga. Man kan förstås såga för hand eller med sticksåg, råkade bara ha en cirkelsåg hemma.


Slipa och sandpappra sedan kanter och hörn så det blir mjukt avrundade. Här har jag återigen hjälp av maskiner men allt går förstås att göra för hand.


De fyra delarna med måttangivelser. Man kan ju moderera måtten lite som man vill, jag chansade lite efter mina axlar samt jämförde med bilder och filmer på nätet etc. (Klicka på bilden för att se måtten bättre)


Två skruvar i varje ände och lite trälim emellan. Tänk på att förborra så att inte trät spricker. Försänk skruvarna något så att de går ner i trät ordentligt.


Ytterligare sex skruvar och lite mer lim så är den klar, som när på att jag också skall lacka den vid tillfälle.

Svårare än så är det inte. Här kommer lite klipp om vad man kan göra - Hindu Push-Ups, Twisting Half Moon Push-Ups och armhävningar glidande från ena till andra sidan som jag i brist på givet namn kallar From One Side To Another Push-Ups.


Hindu Push-Up. Riktigt skön att köra! Borde vara en bra övning att starta varje morgon med. (Att Kool & the Gang spelar "Get down on it" råkar faktiskt vara en ren tillfällighet)


Twisting Half Moon Push-Up. Inte helt lätt att utföra.


En egen variant, kallade den From One Side To Another Push-Up. Man flyttar helt enkelt belastningen från ena armen till den andra.

Hoppas att detta inspirerar i alla fall någon att göra sin egen Push-up board. Kom igen nu, push-up boards to the people!


4 kommentarer:

  1. Bra guide och bra länkar David! Du finns på www.crossfitnordic.se nu!

    http://www.crossfitnordic.se/push-up-board-guide-fran-liljeros-traningslogg-1324.htm

    /Erik

    SvaraRadera
  2. Klockren guide ;) vill ha en sådan, kan man beställa en av dig :)

    SvaraRadera
  3. Haha! Ja, känner jag att jag har tid över men har svårt att lova nåt! Du fyller år 1 april va?

    ;)

    SvaraRadera