måndag 29 december 2008

Sprint 8


Normalt brukar jag springa sprint genom att stega upp en sträcka på ca 60-70 meter som jag sprintar 8 gånger som det brukar bli lagom att i sakta mak vandra tillbaka på. Idag lät jag Gymbossen ta kommandot (som brukligt) och ställde in den på 20/90 sekunder vilket innebär att jag sprang allt vad jag kunde i 20 sekunder för att sedan lugnt gå i 90 sekunder. Detta återupprepade jag åtta gånger. Jag gissade ungefär den totala sträckan i parken och det stämde ganska bra när jag väl var klar och kom i mål ungefär där jag startade. Detta kändes bra mycket lättare för sinnet än att traggla samma sträcka åtta gånger.

Jag minns tillbaka för ett år sedan när jag mellan jul och nyår fick för mig att springa trappsprint och sprang trappan tre eller möjligtvis fyra gånger. Jag var så färdig efteråt att jag knappt kom innanför dörren hemma och somnade en timma på sängen helt utslagen. Senare på natten vaknade jag av att hjärtat "krampade". Trodde först att jag fått en hjärtinfarkt men troligtvis var det bara en överansträngning.

Nåväl, det är en viss (läs; jäkla) skillnad idag ett år senare. Efteråt går man till affären, handlar, fixar och donar med ditt och datt och känner sig mer behaglig än utmattad och trött.

Man bör jämföra i de längre perspektiven för att bättre skönja framstegen ibland.

4 kommentarer:

  1. Vad är anledningen till att du vilar i 90 sekunder? Som du vet så är förhållandet 20/10 sekunder enligt tabata principen.

    SvaraRadera
  2. Detta är ingen Tabata i den bemärkelsen. Det finns en mängd olika typer av intervallprotokoll, denna kallas Sprint 8 och passar bäst just till sprint.

    Lite resurser i ämnet:

    http://liljeros.wordpress.com/2008/01/21/om-diskbrack-och-traning-del-iii/

    http://www.kettlebells.nu/2008/10/01/varldens-snabbaste-traningspass/

    http://www.kettlebells.nu/2008/12/18/intervalltraning-hiit-tabata/

    SvaraRadera
  3. Aha, då fattar jag. Det blir nog att beställa en GymBoss snart. Den vanliga rundan har jag sprungit i flera år nu. Vill passa på och tacka dig för en bra blogg. Jag lär mig väldigt mycket på att läsa den.

    SvaraRadera
  4. Tack för berömmet! Kör hårt!

    SvaraRadera