söndag 14 december 2008

Jerk och press


Igår var det ett ganska rekorderligt stöt- och presspass ute på vischan med Alexander.

Swing, 24 kg: 15/15, 15/15

Clean, one-arm, 24 kg:
5/5, 5/5
Clean & jerk, one arm, 24 kg: 5/5
Clean & jerk, one arm, 5 min, 24 kg: 5/5/5/5/5/5/5/5/5/2
Tot: 47 reps in 5 min.
Clean & jerk, long cycle, 2x16 kg: 5, 5
Clean & jerk, long cycle, 2x26 kg: 3
Jerk, 2x26 kg: 4, 4
Clean & jerk, one arm, 32 kg: 3/3, 3/3, 3/3

Press, 24 kg
: 3/3, 7/7, 6/6
Pushpress, 24 kg: 7/7, 7/7

Hindu push-ups

Sist jag gjorde fem minuter enarms clean & jerk var den 3 november som slutade på 34 reps. Då hade jag å andra sidan just kört 5 minuters snatchtest så det kanske inte är riktigt jämförbart. 47 reps var ändå en hyfsad prestation, dock kände jag att kunde gett mer från början utan att ha kroknat i förtid.

Pressen gå bättre och bättre. 24-kilos kloten jag använde har ett större avstånd mellan kula och handtag än Eleikos klot och det underlättar i press då vikten hamnar längre ned och det blir mindre instabil. Eleikos klot kan också vara mer smärtsamma mot handleden då de hamnar på den hårda delen av handleden ganska högt upp. Eleiko är helt enkelt den hårda vägens klot vad det gäller denna sak. Fördelen är dock greppet på 35 mm ändå upp till 40 kg men jag får väl kanske börja vänja mig vid 38 mm när det är det som kommer att gälla på RKC-testet. Kanske en julklapp till en själv, ett nytt 24-kilos?

Kul att testa dubbla 26 kg med dubbel. Försökte mig på long cycle först men fick fortsätta med jerks, 2x2 kg extra är mer än man tror!

Ett svenskt reportage om "koklockor" på Balance gym i Stockholm gjorde sig till känna på nätet i veckan som gick. Om man skall skratta eller gråta är upp till var och en. Gruppinstruktör och sjukgymnast Linus Johansson är tydligen kursledare för kettlebellsutbildningar på Eleiko. Tjoho.


Dagens fråga: Är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet? (rösta längst upp till höger)

3 kommentarer:

  1. Du har bara 2st 24or väl? Jag tror man behöver i a f 5 st, så du borde nog köpa ett.
    Annars får du gärna låna mitt Eleiko m 38mm grepp, kanske byta tillfälligt.

    SvaraRadera
  2. Jasså, det är så. Då måste jag ju köpa ett till helt klart.

    SvaraRadera
  3. Det blir klot i jul ;) själv får jag en bulldog i jul klapp :)

    SvaraRadera