tisdag 2 december 2008

Snatch och swings

Snatch, 24 kg: 5/5, 5/5, 5/5/5/5/5/5, 15/15, 10/10 (Tot 100 reps; 2400 kg)
Swing, 32 kg, one-arm: 10/10, 10/10, 10/10, 10/10 (80 reps, 2560 kg)
Totalt 4960 kg flyttade.

Alexander uppmärksammade mig på ett videoklipp idag. Art of Strength är en webplats som skickar ut instruktionsvideos över allehanda KB-övningar via en maillista varje vecka och som man kallar Minute of Strength. I nedan videoklipp ondgör man sig över vissa typer av svingar som man menar inte är en swing. Själv kan jag tycka att den är något slarvig utförd och med en något för lätt vikt men jag vill ändå tillstå att det är en swing. Han verkar inte vara så förtjust i RKC-svingar, helt klart. Dessutom tycker han inte svingen är så bra när man skall köra tabataövningar.


Tabata or Not Tabata from art of strength on Vimeo.

Kul med nya inlägg i debatten men jag vill nog citera Thierry Sanchez på Kettlebell-fitness.dk:

"The more I learn, teach and practice, the more I tend to disagree with kettlebell purists, and think that whatever way you use a kettlebell is a good enough way. It still beats the hell out of sitting on the hip abductor machine or on a spinning bike. The fitness world is a sad joke when it comes to functional training."

Det tycker jag är en ödmjuk och storsint men samtidigt distinkt inställning till detta smått komplexa kunskapsområde.

2 kommentarer:

  1. Jag vill tillägga att jag påtalade just att jag inte gillade den dryga stilen i video-inslaget "this is no swing..." eller hur han nu sa.
    Men tabata intresserar mig. Kanske i morgon - fast med lc eller cleans tror jag.
    Kippis!

    SvaraRadera
  2. Ett mycket gott dagsverke att flytta 5 ton förresten!
    Ha det gott! ;-)

    SvaraRadera