tisdag 8 december 2009

Premiärwod på CrossFit Gothenburg


Igår besökte Fredrik Högström och jag CrossFit Gothenburg och kollade på deras lokaler i Sisjön. Dessa är inte helt och hållet färdigställda men själva "mother room" för crossfiten är körduglig så de hade tjuvöppnat nu i veckan med lite "prova-på-pass". Det såg kanon ut så vi blev bägge rätt sugna och dök därför upp idag för att köra en tisdags-wod.

Woden såg ut enligt följande:

25 reps i varje övning. Ingen vila - rakt av och på rot.

Det såg mastodont ut, 200 jävla reps rakt av. Men det var bara att se glad ut. Vi värmde upp med två omgångar av 10 air squat, 10 push-ups, 10 sit-ups och 10 s. Sampson stretch. Vi var totalt tio personer där och på grund av att alla inte kunde köra samtidigt en och samma övning så startade vi två och två på olika ställen enligt listan ovan. Jag började t.ex med dips i ringar.

Valde en mycket lätt vikt på marklyften - 60 kg. Tungt marklyft tillsammans med min ländrygg är utmaningar som jag inte riktigt vill möta i livet än. Annars gick det rätt bra, tyckte jag. Jag dog totalt på pull-upsen dock. Knees to elbows var mycket värre än jag trodde och burpees är lika fruktansvärt som vanligt. 24 kilos kettlebell-swing var väl det som kändes minst avigt. Höll mig till hard style-swing. Allt som allt tog det 17:30 min för min del.

Fredrik som haft ett längre uppehåll från träningen valde en taktisk vikt på 100 kg i marklyft. Man kan ju misstänka att marklyften tillsammans med resten av woden kommer att göra sig påmind imorgon. Mina kondoleanser, Fredrik! ;)

Kul var det även om det inte är min grej att köra i grupp. Men när man kör så här stänger man ändå av allt omkring sig och märker knappt de andra, så det funkade rätt bra faktiskt. Fördelen med ett crossfit-gym är att man slipper en massa fascistoida ordningsregler och föreskrifter om hur man skall bete sig. Man får klä sig hur man vill (bar överkropp är med med andra ord tillåtet) man får skrika ut sin frustration & ångest och man får spy (i en spann helst). Det gillar jag.

Har man tid och ork så tror jag crossfit är ett ypperligt komplement till kettlebellsträning, då kan man lägga ned det traditionella gymmet helt och hållet i fortsättningen. Vi får se hur det blir.

Och ja, det är ingen myt, en spydde faktiskt. Där ser man.

Lite suddiga bilder tagna med mobiltelefonen.


En kort genomgång.


Pull-ups.






8 kommentarer:

  1. Skoj! Hur har de
    om det med kettlebells där? Typ vikter och par? Ska dit själv, men tänkte om du kunde ge mig en föraning :-).

    SvaraRadera
  2. Tror de hade 1x12, 2x16, 2x24, 1x32.

    SvaraRadera
  3. Dina föraningar stämde. Var lite trögt att stiga upp i morse :) Hur känns det själv idag?

    SvaraRadera
  4. Känner inget direkt faktiskt, lite i triceps kanske. Dips, burpees och push-ups gjorde ju liksom sitt...

    SvaraRadera
  5. Faaan vilket juste gym, roligt att se! Hoppas det går bra!

    SvaraRadera
  6. Ja, du Bear... Vi Göteborgare som försökt köra CrossFit på gymmen i stan är väldigt tacksamma och glada över detta tillskott. Uppenbarligen har CF-bönerna blivit hörsamma.

    SvaraRadera
  7. Varför var jag där i måndags med nybörjarna, missade de rutinerade rävarna igår :)

    Såg ut som ett kul pass, kul att du la upp lite bilder också, det kommer bli go stämning där i gymmet sen framöver tror jag.

    Var du bäst på 17.30 eller hur såg fältet ut?
    Vem fick döpa spyhinkarna?

    Sam

    SvaraRadera
  8. Rutinerad crossfit:are vete sjutton om jag kan titulera mig som! Vet inte vem som hade bästa tiden faktiskt, misstänker att någon av de tre instruktörerna som körde samtidigt hade det. Lite suddigt minne där, minns inte riktigt... ;) Jag körde ju marklyft med 60 kg så min tid kanske inte riktigt var jämförbar med de som körde 100 och 120 kg.

    Jag tror att det kommer att stå "Jonas" på spannarna i fortsättningen. ;)

    SvaraRadera