söndag 6 december 2009

Fran och Fitness Festival


Ett nytt försök med Fran.

Tre omgångar med:
Thrusters (35 kg)
Pull-ups (strict)
21, 15 respektive 9 reps i varje omgång
Tid: 10:05


Dags att lägga på 40 kg på thrustern, gör 21 reps utan direkta problem med 35 kg. Det som sinkar mig är pull-upsen, kanske dags att lära mig att kippa så man får upp farten.

Jag var på Fitnessfestivalen på Svenska Mässan i helgen. Kände mig ganska tom efter det besöket, och det var inte på grund av de 150 kronorna i entréavgift. Ett exempel:


Ett tiotal tjejer med exakt samma peruk, fastspända med gummiband på en bräda, hög musik och vi får enligt konferenciern det senaste inom
funktionell träning. Jag kan förstå vad Brett Jones menar när han säger att begreppet "funktionell träning" har blivit urvattnat och numera inte betyder ett skvatt. Men visst, detta är ju bättre än att man sitter i en maskin och isolerar biceps.

Det enda den leende konferenciern kunde säga efteråt var att då tjejerna var så lika varandra så hade han svårt att välja ut någon "favorit" bland dem. Och det var väl också ganska typiskt vad det till stor del handlar om på denna fitnessfestival - utseende, kroppsfixering, steroider och yta. Observera att jag inte lade någon värdering i detta utan konstaterar bara att det representerar den västerländska gymkulturen.

Sedan var det två grabbar, Patric och Tobias från Stockholm, som hade uppvisning med var sin 8-kilos kettlebell. Den enda kommentaren till det är att man i sin kanske lite naiva inställning till omvärlden inbillade sig att det fanns internationella kriterier eller definitioner för vad ett VM är eller för att få kalla sig "världsmästare". Jag överlåter dock helt krasst och cyniskt denna avsyning av branschen till dem som tävlar eller företräder girevoy sport. Det är ju handen på hjärtat inte min sak att avgöra.

Det skall slutligen tilläggas att det också fanns några seriöst träningsinriktade företag representerade men de var kanske inte så lätta att hitta fastän mässan inte var större än att den fick plats i C-hallen.

Jag kommer fortsättningsvis dra ner på skrivandet här på denna blogg vilket ni säkert redan har märkt, inte för att jag tränar mindre eller att intresset dalar utan för att jag dragit igång min andra blogg igen och en del av mitt behov av att skriva hamnar därför där. Den bloggen handlar om allt utom träning så det är nog kanske inte samma läsare som läser här men jag lägger ut länken ändå.


4 kommentarer:

  1. Jag hade planer på att gå till Fitnesspektaklet men det blev landet istället. Kanske lika bra. Håller med om att "funktionell träning" börjar bli urvattnat. Perukbrudarna, javisst, och kettlebellkillen som du länkade till: "Efter ett tag blev Tobias övertalad och efter första passet var han fast. På fyra månader hade han gått upp hela tio kilo i muskler och blivit riktigt duktig på sporten."
    Tio kilo på fyra månader.
    Tja, vad säger man?

    SvaraRadera
  2. Landet var helt klart en mycket bättre idé... ;) Uppträdandet ligger förresten på Alexanders blogg.

    SvaraRadera