söndag 21 mars 2010

Dubbelt


Double press, 2x8 kg:
6, 8, 10
Double press, 2x16 kg: 6, 10, 10, 10, 10
Press, 24 kg: 4/4, 5/5, 4/4
Double snatch, 16 kg: 6, 10, 10, 10
Snatch, 24 kg: 10/10, 10/10

Dubbelpress är nåt nytt för mig, tror jag... eller kan någon påminna mig om vi gjorde det på RKC i Danmark förra våren? Läste i vilket fall som helst i Return of the Kettlebell om övningen där den skall hanteras som en muskeltillväxtsövning utan att recleana mellan pressarna som vid den vanliga enarms-pressen. Kände direkt att det blev mer fokus på axelmusklerna (Deltoideus) och klassisk "pump" i axlarna.

Dennis Frisch berättade att många som failade på RKC II (80%!) hade svårigheter med just flexibiliteten i axlarna. Jag tror att dubbelpressen är en bra övning för att öka flexibiliteten i axlarna till skillnad från jerken som kan blir lite "hur som helst" ibland. Detta förutsätter dock att man står i en stabil och rak position med hela kroppen och pressar strikt uppåt. Gick bättre än vad jag trodde att det skulle göra. Axeln hänger med fint.

Även dubbelsnatchen är en övning från Return of the Kettlebell. Den vet jag däremot att vi avhandlade på RKC:n. Testade t.o.m. några reps med 2x24 kg då och det var en utmaning efter två tuffa dagar. Det är en sjukt explosiv övning där man verkligen kan ladda hamstrings för republik och mångfaldsstat!

Nu har jag inga dubbla 20-kilos för tillfället så det fick bli med dubbla 16 kg på båda dessa övningar, kanske att jag snart får skaffa ytterligare ett 20-kilosklot framöver.

Jag är medveten om att Return of the Kettlebell bygger på en princip om varierande veckor (blocks) med explode- och grindövningar men det får bli senare i framtiden.

Här har vi en hyfsad flexibel kille:


2 kommentarer:

  1. jag har lånat ut min kula till en kompis, saknar den lite nu när jag läser :)
    körde också pressar idag, fast med hantlar.

    Jag har startat min träningsblogg nu :)
    spana in: http://www.sam.nu


    PS. rss till cfgbg: http://www.crossfitgothenburg.se/?feed=rss2

    SvaraRadera
  2. Tack, Sam! Länkarna är nu upplagda. Kul att du börjat blogga!

    SvaraRadera