söndag 28 mars 2010

Pressar

Press, 24 kg: 3/3, 5/5
Press, 32 kg: 1/1, 1/1, fail/1
Push press, 32 kg: 4/4, 5/5, 4/4
Press, 24 kg: 8/8, 6/6
Clean & press: 5/5, 5/5

Det går väl rätt dåligt med enarmspressen faktiskt. Tycker jag lätt borde pressa 32:an vid det här laget. Förvisso lyckades jag pressa en gång med vänstern två gångar i dag men det var på håret och jag måste luta överkroppen åt höger för att klara av det. Högern går lättare men det är inte världens mest övertygade press precis.

Har därför bestämt att det måste bli pressar två gånger i veckan framöver, med enarmspressar en gång i veckan och likaså tvåarmspressar en gång i veckan. I alla fall om jag skall kunna närma mig 40 kg i framtiden. Tror att pushpressarna ger bra resultat men skall även börja använda de beprövade stegarna mer.

Kör ju oftast pressar rakt av utan clean emellan. Innan RKC:n i våras nådde jag fem 5-stegar vilket är ett mål i Enter the Kettlebell men dock utan att cykla. Personligen får jag inte så mycket bättre resultat av att cleana mellan pressarna men kanske borde jag sikta på det när jag kör riktigt tunga pressar framöver så att jag återladdar anspänningen i kroppen ordentligt i stegarna.

Alltså, det var mycket; mer pressar, mer stegar och mer cleans. Vem vet, en dag kanske jag börjar köra med cykelprogram också.... ;)

Nedan visar Valery Federenko hur man gör 60 enarmsstötar med 60 kg. Det värsta är att han ser förhållandevis samlad ut efteråt, lite andfådd kanske men inte så mycket mer.


2 kommentarer:

  1. Justa p-pressar! Vill ocksa borja med det.
    Sag Valery F live i lordags, han korde enarms lc med "bara" 56 kg. En riktig maskin :-).

    SvaraRadera