lördag 6 mars 2010

Snatch, press och swing


Snatch 24 kg:
5/5, 18/18+8/8, 12/12, 12/12, 10/10
Press, 24 kg: 3/3, 5/5, 9/9, 7/7
Swing, 36 kg: 25, 25,

Dagens snatchmål var att få mjölksyra i underarmarna och det fick jag. Pressen går framåt och den här veckan har axeln känts väldigt bra. Aktar mig lite för dubbelstötar och dubbelpressar.

På gymmet i veckan körde jag lite klassisk hantelpress (bröst) med hantlar. Den gamla gymlogiken sitter ju någonstans kvar i huvudet och antog därför att jag skulle vara ganska svag i denna övning då det var över ett år sen sist (även då var jag lite förvånad). Någon gång har jag kört lite bänkpress men annars har man ju lagt av med den där isolerade träningen, muskel för muskel. Bröst kopplas ju in t.ex. i ring dips, armhävningar m.m. och behöver ju egentligen inte tränas för sig (såtillvida man inte vill ha stora, och onaturliga, bröst). Detta blev mycket tydligt i onsdag då jag utan problem pressade 3x42 kg med två hantlar. Hade knappt ens träningsvärk dagen efter. Hade det varit för tio år sedan hade jag oroat mig för att tappa styrka om jag råkat missa bröstpressen en vecka.

Träningslära har skrivit en intressant artikel om ryggens kurvatur när man lyfter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar