söndag 10 oktober 2010

Posturala korrektioner

Sedan jag gått hos osteopat Peter Niemelä i somras har jag jobbat med att få en rakare hållning, mjuka upp övre delen av ryggen och få ut bröstet. Detta går riktigt bra. Jag hänger över bordskanter, rullar på foamroller, stretchar med brettzel 2.0 och försöker göra brygga då och då för att se om jag gör några framsteg.

Jag har alltid varit stel som en pinne men nu känner jag verkligen hur ryggen och skuldror börjar kunna röra på sig friare, mycket skön känsla. Jag tänker också på att skjuta ut bröstet så fort jag går eller står upp men också t.ex. när jag kör bil. Faktiskt så börjar det kännas onaturligt att sjunka ihop med bröstet så som jag gick omkring för bara 2-3 månader sen.

En bättre och rakare hållning är speciellt fördelaktigt när man lyfter vikter ovanför huvudet och skonsammare för axlarna då kroppen är rakare och axellederna inte behöver gå lika nära maximala läget bakåt.

Tog lite bilder idag för att se hur det ser ut och delar med dem här.


Att hänga så här över en bordskant lärde Pavel oss på RKC II, mycket effektivt. Viktigt att inte börja svanka utan hålla tillbaka och trycka ut svanken.


Liknande effekt får man på en foamroller, skillnaden är att man här lätt kan förflytta trycklinjen upp och ner. Kan vara löjligt skönt att ligga och rulla på denna ibland. Samma sak här att försöka trycka ut svanken.



Har gjort riktigt stora framsteg i bryggan på bara två månader. Förr kom jag knappt upp på huvudet och fick kramp så fort jag försökte placera händerna mot golvet. Det blir lättare ju längre upp i bryggan man kommer och när man väl har raka armar så är det inte alls lika krävande enligt dem som kan detta (läs; Fredrik).

Average to Elite har börjat med en serie om just hållning, se film nedan. Även Träningslära har skrivit en artikelserie i sex delar i samma ämne, del ett börjar här.

7 kommentarer:

  1. Ser riktigt bra ut!

    Stora framsteg sen jag såg dig försöka göra brygga sist.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. En dum fråga månne men vad menas med att trycka ut svanken?

    SvaraRadera
  3. Ingen dum fråga alls! Är man stel i ryggen och böjer sig bakåt tenderar man att kompensera genom att börja svanka, därför är det viktigt att göra motsatsen och försöka plana ut svanken så att ryggraden får en jämn kurva.

    SvaraRadera
  4. Tack för det. Min hållning, sittande, är förfärlig så jag tror jag följer ditt exempel och gör något åt det.

    SvaraRadera
  5. Bra där. Av egen erfarenhet så börja tänka på din hållning när du står upp och går etc då det är svårt att ändra den i sittande ställning från början. När väl kroppen börjat få in den nya hållningen kommer det att kännas onaturligt att säcka ihop när man sitter ner.

    SvaraRadera
  6. Min hållning är sämst. Måste göra nåt åt den. Tack för inspirationen! :)

    SvaraRadera