lördag 8 maj 2010

Pressar och osteopatbesök

Clean & Bottom up press, 16 kg: 1/1+2/2+3/3
Clean & press, 20 kg: 1/1+2/2+3/3
Clean & press, 24 kg: 1/1+2/2+3/3
Clean & press, 28 kg: [1/1+2/2] x 3
Clean & press, 32 kg: 1/1, fail/1
Double press, 2x20 kg: 5, 8, 8, 6
Front squat, 2x20 kg: 5, 8, 8, 8, 8

The presses goes on. Vänstern kändes visserligen stabilare idag men inte så mycket starkare än sist jag körde med 32 kg tyvärr. Visserligen denna gång efter stegen med 28 kg men jag är en slow starter så min maxprestation tar flera set att uppnå.

Hade lite strul med vänsteraxeln förra helgen när jag låg ner så mycket i samband med influensan. Något står inte rätt till med den även om jag inte har direkt ont, snarare något typ av neurologiskt strul där jag har svårt att styra armen i rätt läge när jag pressar uppåt. Det känns ungefär som jag kör en bottom up press fastän jag inte gör det. Så klart funderar man ju på om något är uttänjt som gör den ostabil men det är kanske lite onödigt att spekulera det i ett första läge.

Av den anledningen var jag hos en osteopat i torsdags vid namn Peter Niemelä - på Open - som jag fick rekommenderad av Fredrik Högström. Peter Niemelä har koll på kettlebellsträning då han själv tränar med detta och det underlättar. Han har dessutom behandlat Steve Cotter när han var i Sverige häromsistens!

Som alltid när jag kommer till naprapater, sjukgymnaster eller massörer så säger de alla "herregud vad överspända dina muskler i ryggen är" och man hittar alltid en massa muskelknutar och stenhårda kollagena områden, så även Peter Niemelä. Peter verkade uppriktigt ganska förvånad när han inte lyckades komma igenom ett enda dessa kollagena förhårdnader. Bygger man upp saker under 10-20 år så skall ju inte osteopat tro att han skall komma och vinna över detta på en timma. :)

Nåväl, han hade en teori som var intressant. Han var speciellt intresserad av mina trapezius som nästan kändes som glastrådar på vissa ställen, speciellt på vänstersidan. Det var just på vänstersidan jag hade ont i flera år men som löste sig över en natt när jag köpte en Tempurkudde. Dock kan det fortfarande göra ont om jag bär axelremsväska över denna sida. Han menade att dessa muskler är så spända och korta att de inte låter axeln komma ned i axelfacken inte ens om jag drar ned dem med latsen. Vänster och höger axel är dessutom lite olika på grund av skolios uppe vid skulderbladen vilket gör att vänster axel sitter lite längre ut från kroppen än höger axeln, detta vet jag dock sedan gammalt. Vänstern kan mycket på grund av dessa omständigheter jobba i helt fel läge vilket sliter på delar som normalt inte skall bli slitna.

När jag nu sitter och läser gamla saker jag skrivit om problemen jag hade med nacken för över två år sedan så ser jag att jag också hade problem med domningar i vänster arm vilket helt klart var relaterat till nack- och trapeziusproblematiken (läs om det här). Det hade jag glömt av och man behöver ju inte direkt vara Einstein för att lägga märke till vissa återkommande mönster.

Peter gav mig ett stretchprogram som jag skall köra tre gånger per dag tills nästa gång om två veckor då han skall försöka lösgöra spänningarna och förhårdnaderna trapezius. Spännande! Men det var banne mig ett smärtsamt besök och jag frustade och gnällde mest hela tiden!

Är det förresten någon läsare som har koll hur det går till när kroppen tillför proteinet kollagen i from av trådar till stressade och dåligt syresatta muskelpartier? Kanske finns det någon åtkomlig forskning om detta?

Trapeziusstretch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar