tisdag 16 augusti 2011

VO2-max och kvinnor bör träna som män

Indian club drills: #1-5
Snatch, 16 & 20 kg: speed switch drills
VO2-max, snatch, 20 kg: [8 reps 15/15] x 30
Total: 240 reps, 4.800 kg; 15:00 min
Stretch

Bestämde mig från början att göra 30 set så att det inte skulle finnas någon återvändo. Bra taktik tydligen. De sista seten var hemska. Jag hörde någon säga en gång att man inför döden antingen tillber gud eller ropar efter mamma och har ofta funderat på vad jag skulle göra. Innan 80 set är avklarade lär jag få veta.

Jag har sagt det förut men ett stort hinder att få tjejer att träna vettigare beror på steroetypa könsroller som sitter etsade sedan barnsben. Kvinnor må överlag inte födas med likadana fysiska förutsättningar som män men det innebär inte att kvinnor skall träna annorlunda. Att tjejer fortfarande många gånger dras till nya Les Mills-upptåg nån gång i veckan istället lära sig pull-ups eller marklyft är naturligtvis fascinerande ur ett sociologiskt perspektiv men alltjämt lika beklämmande. Fortfarande gäller samma premisser och samma slutledning - underlätta ditt vardagliga liv, må bättre och sänk sannolikheten att skada dig genom att lyfta tunga vikter på rätt sätt. Lyft upp vikter från liggande position, lyft vikter från golvet, dra upp din kropp hängande i armarna, pressa vikter ovanför huvudet, låt höften jobba explosivt i konditionskrävande övningar och spring emellanåt. Svårare än så är det inte.

Train Like A Man, Especially If You're a Woman:

3 kommentarer: