söndag 9 september 2012

Trappsprint

Stair sprint: 8 x 125 steps (90 sec. rest)

Jag gick till min osteopat i veckan, Peter Niemelä på Open, för att checka upp mina vader. Joakim Norman nämnde häromdan Compartements Syndrome där musklernas expansion hindras av att den annars elastiska fascian inte utvidgar sig. När han beskrev det så tyckte jag det lät logiskt och det kändes rationellt att låta en osteopat titta på det. Logiskt och rationellt, det är grejer det.

Det brukar göra j-vligt ont när man är hos Peter Niemelä, så också denna gång. Han tog sin armbåge och pressade med sin kroppstyngd mot sidan av skenbenet där jag var som mest öm. Som tur är får man låta och frusta där och det gjorde jag. Fick sedan ett stretch - och pressprogram för vaderna som tar dryga tio minuter och som jag ska köra varje dag under en månad, för att sedan komma tillbaka. Så nu sitter man här och pinar sig så gott man kan.

Av den anledningen får jag inte springa och då får det bli trappsprint som är skonsamt för vaderna. Sierra var i närheten och gjorde mig sällskap. Vi körde mitt vanliga upplägg med 90 sekunder vila på vägen ned. Jag sprang åtta gånger, Sierra tog en extra och sprang nio.

Den skarpögde läsaren noterar att jag ändrad lite på utseendet här på bloggen. Ska också fixa och dona med länkar och sånt där framöver som inte riktigt varit uppdaterade på länge.


5x25 trappsteg

4 kommentarer:

  1. Mjuka upp fascia, låter mysigt. Har nog missat, men får du ont när du springer alltså?

    Snygg header!

    SvaraRadera
  2. Hej, Daniel och tack! Ja, jag har haft eviga problem med vaderna sen jag ändrade löpsteget. Blev ju av med benhinneinflammationer och knästrul men får extrem träningsvärk i vaderna som sitter i upp till en vecka. Det här hållit på så i fyra år så det sitter nog lite spänningar i fascian. :).

    SvaraRadera
  3. Har (haft) liknande problem med mina vader. Vad fick du för träningsprogram?

    SvaraRadera
  4. Hej! Uppvärmning med 5-10 minuter stretch, sen mangla fascia med armbåden. Jätteskönt! ;)

    SvaraRadera