måndag 31 december 2012

Gott Nytt År! [film]

3 kommentarer

Kettlebell Muscle - Medium day, Week 11
2x22 kg, 5 rounds of:
  • Double High Pull x 5
  • Double Clean+Press x 5
    (45 s. rest)
  • Double Snatch x 5
  • Double Squat x 5
    (45s. rest)
En av de bättre passen på länge, allt klaffade - andning, styrka, uthållighet och ingen överdriven mjölksyra. Körde på fastande mage. Det skulle varit tung dag idag!

Så här sista dagen på året kanske man bör säga något om gångna året. Tycker ju att nyår bara är en påhittad tidsmarkör och betyder därför inte så där jättemycket för mig. Överhuvudtaget är jag inte mycket för traditionsenliga högtider, föredrar att skapa mina egna traditioner och vanor som jag lätta kan bryta när jag känner för det.

Men det är kanske bra att stanna upp och reflektera över det som varit, lite sådär på distans, som Sierra sa så klokt tidigare idag. Jag tycker nog att det sammanlagt har varit ett rätt bra år, både ur träningssynpunkt och övrigt. Jag har haft ett par år tidigare i livet som ta mig fan all skit har ramlat ned på mig och jämförelse med de åren har 2012 varit helt fantastiskt! Min fysik blir bara bättre och bättre, på alla nivåer vill jag påstå. Jag har ett mer "fast jobb" som hänger ihop med min universitetsutbildning. Kettlebell Center utvecklas sakta men säkert och där den nya hemsidan är ett stort steg för både mig och Fredrik. Där ligger dock också ett stort utvecklingsarbete framför oss under 2013. Sen har jag ju träffat Sierra, vilket är hur stort som helst men då jag sällan är värst vidare speciellt privat här på bloggen så säger jag inte mer än så.

Jag är inte mycket för nyårslöften. Mål kan jag å andra sidan sätta men de är sällan direkt tidsspecificerade och därför kommer de oftast allt eftersom. TSC har till exempel fungerat som en bra målmarkör för mig, även om den indirekt har ett specifikt datum som gäller. För många fungerar säkert nyårslöften som mål men jag ser löften och mål som två skilda företeelser. Man kan ju förvisso lova att man ska försöka nå sina mål men det inbegriper ju själva målsättandet, kan jag tycka. Och vem är det man ger löften till egentligen? Handlar det kanske mest om att uttala dem så att men därigenom skapar ett social tryck att man ska hålla sina löften? Egentligen kan ju i så fall bloggen ha samma effekt egentligen - har jag sagt att jag ska försöka nå nåt här så har man ju liksom ögonen på sig.

Men visst, 100 snatchar på 5 minuter med 32 kg, 200 i mark och 20 pullups +10 kg är ju något som jag skulle vilja nå en dag, men jag tänker å andra sidan inte slita sönder kroppen för att nå dit heller. Marken är nog lättast att nå, sen snatchen och sist pullupsen. Under 2013 är det meningen att jag ska göra mer kroppsviktsträning - handstand push up till exempel. Även jerken ska få lite mer uppmärksamhet. Skivstången kommer nog får mer uppmärksamhet också, som jag tänker nu i alla fall. Löpningen tänker jag inte säga någonting alls om, mina vader får helt och hållet bestämma takten där.

Nu hade jag faktiskt ett slags nyårslöfte, men TILL idag - maghjulet. Igår lyckades jag nå målet att göra en stående repetition och det är jag rätt nöjd med faktiskt. Har ju förvisso redan gjort det, för 4-5 år sen, men då efter nära ett halvårs idogt tränande 1-2 gånger i veckan. Nu blev det faktiskt inte många tillfällen innan det gick vägen! Satte ihop en liten film som får avsluta årets sista bloggpost.

Ett Fantastiskt Gott Nytt År alla ni som följer och läser Liljeros Träningslogg!






fredag 28 december 2012

Tungt och tillbaka till pullups

0 kommentarer
Kettlebell Muscle - Heavy day, Week 10
2x22 kg, 3 rounds of:
  • Front Squat x 5
  • Double Snatch x 5
  • Double Press x 5
    (60 s. rest)
  • Double Clean + Push Press x 5
  • Front Squat x 5
    (60 s. rest)
Handstand practice
Pull-ups, rubberband assisted: [5] x 5
Ab wheel Practice

Man kan tycka att bara tre ronder skulle vara lätt men det var det så klart inte. Två veckor kvar av skiten. Five Why.

Har inte kört pullups på tre månader. Hade ont efter uppladdaningen för TSC - höga volymer med tung extravikt - och har därför låtit bli. Körde väldigt lätt med gummiband.

Skitnära att ta mig upp stående med maghjulet. Tre dagar kvar.

Sierra tipsade om denna - acroyoga...

torsdag 27 december 2012

VO2-max

0 kommentarer
Snatch, 20 kg: [5/5] x 2 
Snatch, 24 kg: [5/5] x 2
VO2-max, snatch, 24 kg: [7 reps, 15/15] x 30
Total: 210 reps, 5.040 kg; 15:00 min 

Hade bra kadens och kände mig stark men andningen svek mig och jag fick lägga av vid 30 set. 


Härlig GoPro-film - helskärm och hörlurar.


onsdag 26 december 2012

Lätt dag och kockling i ugn

0 kommentarer
Kettlebell Muscle - Light Day, Week 10
2 x 22 kg, 5 rounds of:
  • Double High Pull x 5
  • Double Snatch x 5
  • Double See-saw Press x 5
    (75 s. rest)
Tränade på förmiddagen och fastande mage vilket inte är så vanligt. Känns dock alltid väldigt bra de tillfällen jag gör det. Lite kortare vila idag, 75 sekunder, och en omgång mindre än förra veckan. Ska slänga in ett pass VO2-max imorgon.

Gjorde en mycket enkel och god toscansk kycklingrätt igår. Stycka två kycklingar i större bitar. Gör ordning marinad bestående av 0,5 dl olivolja, saften av en citron, fyra vitlöksklyftor i skivor, 1/2 msk salt, 1 tsk svartpeppar. Blanda detta med kycklingen tillsammans med åtta kvistar färsk rosmarin och skivor av ytterligare två citroner. Låt alltsammans ligga och dra i kylskåpet i en bunke 1-3 timmar. Blanda omkring bitarna i marinaden någon gång. Sedan in i ugnen i en större form på 200 grader i ca 40-50 minuter. En stor quinoasallad till funkade bra. Gott med hög fräschör! Före och efter bilder:




Länkade häromdagen en film där Mackensi Emory briljerade med sina Capoeira-liknande akrobatövningar. Hon har tydligen ett ursprung i karate och en egen webbsite där man kan läsa mer om henne. Här kommer en film till:

söndag 23 december 2012

Medium

0 kommentarer
Kettlebell Muscle - Medium day, Week 10
2x22 kg, 4 rounds of:
  • Double High Pull x 5
  • Double Clean+Press x 5
    (45 s. rest)
  • Double Snatch x 5
  • Double Squat x 5
    (45s. rest)
Skönt att vara inne i vecka 10, bara knappt tre veckor kvar. Lite mindre vila nu. Nästan ingen  mjölksyra alls idag, däremot var flåset tungt. Det ska bli skönt att göra annat snart!

Fastan gick bra igår. Var som sagt inte lika disträ och snurrig som sist och höll denna gång exakt 24 timmar utan föda. Åt avslutningsvis en ordentlig stek på Texas Longhorn samt ett stort glas vaniljglass med chokladsås (favorit). Fick konstigt nog inte paltkoma (som sist) utan fick mängder av energi i kroppen istället. Gick hem och jobbade till 02:00 och sen fick jag tvinga mig i säng. Somnade tvärt men vaknade om vart annat. Det är nog önskvärt att inte avsluta fastan så sent som jag gör i fortsättningen. Gick upp 8:00 men kände mig rätt okej ändå.

GOD JUL!

Smidig och snabb!

lördag 22 december 2012

Fasta, maghjul, dips och bänkpress

6 kommentarer
Ab wheel practice
Bench press, 60 kg: 5, 5
Bench press, 70 kg: 5
Bench press, 80 kg: 5
Bench press, 90 kg: 2, 2, 1
Ring dips: 10, 8, 6, 4, 2 (Tot: 30)

Har ju kört bänkpress lite återkommande då och då det senaste året och även tagit upp min gamla favoritövning dips igen, därför kunde jag ju inte mer än småle när Pavel plötsligt hyllar dessa båda "pressar" i sin senaste bloggpost. Faktum är att han i princip har vänt upp och ned på listan sedan tidigare partilinje. I linje med förändring eller business? Ja, jag har ingen aning. Underhållande ska det i alla fall bli när filmer på bänkpressande och dipsande followers börjar droppa in på Facebook och YouTube! ;)

Idag kör jag återigen en 24-timmars fasta och känner mig så där spirituell, i överkant. Känns bättre än förra gången och inte lika snurrig i huvudet som sist. Säger ju det - det mesta är psykosomatiskt. Om ni har missat min post om periodisk fasta så hittar ni den här. Där finns en film från BBC som är värd att titta på! Mattias Davidsson imponerade igår med en 36-timmars fasta. En dag ska jag testa det också. Annars är det ganska ensamt vad det gäller 24-timmars fasta...

Gjorde även ett försök med maghjul utan gummiband idag. Gick väl sådär. Har drygt en vecka kvar innan året är slut.



Gjorde btw om nedan bildserie något som florerade omkring på nätet för 1-2 månader sen - det ideala paret:

fredag 21 december 2012

Tung vecka 9 och lite om mat...

4 kommentarer
Kettlebell Muscle - Heavy day, Week 9
2x22 kg, 5 rounds of:
  • Front Squat x 5
  • Double Snatch x 5
  • Double Press x 5
    (75 s. rest)
  • Double Clean + Push Press x 5
  • Front Squat x 5
    (75 s. rest)
Fem ronder enligt ovan med totalt 150 set och 2x22 kg ger 6.600 kg på ca 20 minuter. Var strategisk idag och satte ned kloten i rond 4 & 5, mellan snatch och pressar, några sekunder för att få bort mjölksyran. Detta gjorde att jag klarade pressarna. Klokt gjort. Programmet går tillbaka till tre ronder nästa vecka och inte fyra som är brukligt. Har funderat på om detta är ett feltryck eller inte men just nu så struntar jag i att fundera över saken och gör som det står istället. Det är fullt tillräckligt som det är. Klokt igen, David.

En del kanske känner till att jag umgås med en dietist numera. Samtal om mat har plötsligt fått en helt annan innebörd än innan och handlar mycket om näringsvärde, näringsvärde och... näringsvärde! :)  Absolut inget negativ i det utan snarare bra för en kille som mest har ätit det han tycker är gott. Jag har alltid älskat den femte dödssynden - att frossa i god mat. Firade min kandidatexamen till exempel genom att trycka i mig ett kilo Kalix löjrom, själv. Som tur är tycker jag ofta saker är gott som har ett ganska "bra" näringsvärde men samtidigt ett högt energiinnehåll. Jag har varit fruktansvärt anti och ganska rabiat mot alla tänkbara lightprodukter och törstar hellre ihjäl än dricker Cola-light. Nu måste jag försöka hålla mig lite mer balanserad kring detta även om jag tänker fortsätta dricka Coca Cola Regularis.

Nåväl, en kollega på jobbet tipsade om följande godsaker - baconlindade färska dadlar. Hur gott låter inte det? Var ju bara tvungen att göra det snarast.





Baconlindade dadlar, en halv grillad kockling och quinoasallad.

onsdag 19 december 2012

Lätt och vintagefilm

1 kommentarer
Kettlebell Muscle - Light Day, Week 9
2 x 22 kg, 6 rounds of:
  • Double High Pull x 5
  • Double Snatch x 5
  • Double See-saw Press x 5
    (90 s. rest)
 Ab wheel, practice
 
Det gick bra idag, inte så mycket mjölksyra och inte helt väck efteråt. Körde en del maghjul efteråt. Får se om jag klarar en stående innan nyår!

Starka grabbar på 40-talet:

tisdag 18 december 2012

VO2-max och bra artikel om swing-variationer

0 kommentarer
Snatch, 20 kg: [5/5] x 2 
Snatch, 24 kg: [5/5] x 2
VO2-max, snatch, 24 kg: [7 reps, 15/15] x 30
Total: 210 reps, 5.040 kg; 20:00 min 

Höll mig till 30 repetitioner idag.

Ramlade på en ypperlig artikel på sajten Invictus via CrossFit Nordic om olika swing-variationer - The Great Kettlebell Swing Debate. Artikeln definierar skillnader och likheter mellan de två variationerna (Russian swing och American swing) och resonerar mycket vettigt kring det. Det är inte frågan om vad som är rätt eller fel utan om rörlighet och teknik, sen får man swinga hur f-n man vill. Jag har sagt det förut - jag tror de flesta crossfitare skulle kunna ha stor nytta av att lära sig RKC:s swingteknik för en starkare och mer explosiv höft. Faktum är att vi hade en kurs för just CrossFit Gothenburg våren 2011 - se film här.

360 kg knäböj, 230 kg bänkpress och 417,5 kg marklyft = 1007,5 kg av Mikhail Koklyaev. Nästan lite Gladiator över slutscenen.

måndag 17 december 2012

Medium, vecka 9

0 kommentarer
Kettlebell Muscle - Medium day, Week 9
2x22 kg, 5 rounds of:
  • Double High Pull x 5
  • Double Clean+Press x 5
    (60 s. rest)
  • Double Snatch x 5
  • Double Squat x 5
    (60s. rest)

Gick hyfsat idag, vilat hela helgen från träning.

Apropå skillade nervsystem: