måndag 21 juli 2008

RKC-seminarium, 20 juli 2008

Igår var en stor händelse för oss nya kettlebellsentusiaster i Göteorgsområdet. RKC, The Russian Kettlebell Challenge som Pavel Tsatsouline har grundat, har två certifierade instruktörer i Göteborg, Anders Eriksson och Tommy Blom, som bland annat driver siten girya.se. De båda genomförde igår ett mycket uppskattat kettlebellsseminarium i Göteborg där 15-20 glada utövare fick en omsorgsfull genomgång av grundtekniker enligt RKC:s hard-style.


Tog man med sig egna kettlebells reducerades priset vilket resulterade i ett gäng klot, allt från 8 till 48 kg.

Vi startade sessionen med att värma upp lederna (joint mobility) med mycket lärorika övningar som Anders visade och som vidare förklarade att leder har dålig blodförsörjning och därför behöver "smörjas upp" innan de belastas.

På förmiddagen fokuserade man på ballistiska övningar (swing, snatch) och efter lunch på "malande" övningar (press, jerk), så kallade grinds, vilket var vettigt då det hade varit jobbigt att köra cardiokrävande ballistiska övningar efter en något stabbiga lunch som undertecknad åt (hamburgare och pommes på den lokala grillen).

När man efter ett halvår stått hemma i sin ensamhet och lärt sig av Steve Cotters DVD Encyclopedia of Kettlebell och diverse filmklipp på YouTube (samt naturligtvis av min gode vän Alexanders många tips) blir det plötsligt väldigt påtagligt när man går på ett sådant här seminarium och får direkta tips och tillrättavisningar av certifierade instruktörer. Så här dagen efteråt så känns denna nya kunskap oerhörd innehållsrik och matnyttig.

Det var speciellt kul att få lite mer inblick i Pavels teorier i hard-style och vad det skiljer mot t.ex. Girevoy Sport (GS) där även Alexander kort och elegant fick visa hur GS fokuserar på energisparande tekniker för att kunna utföra så många reps som möjligt. RKC:s Hard-style bygger på att göra kroppen stark och förberedd inför andra utmaningar, såsom martial art, friidrott eller liknande, medan GS syftar till att bli bättre på just GS. Lite som att jämföra styrketräning och tyngdlyftning med andra ord.

Jag har genom åren blivit relativistisk och tycker båda stilarna har sina fördelar även om jag har en viss förkärlek till Pavels mer explosiva och kraftfulla stil (läs gärna om saken i fjärde delen i min artikelserie om diskbråck och träning). Pavels teorier om bålstabiltet, andning och anspänning faller mig mycket i smaken men framför allt gillar jag hans förespråkande av tunga vikter. Jag kan dock tycka att det kanske inte alltid är så lämpligt lasta på en otränad nybörjare en 16 eller 20 kettlebell även om man beaktar vissa principer om att KB:en bör ha en viss tyngd för att t.ex. swingen skall kunna utföras korrekt. Själv har jag tränat tungt i alla år och valde ändå att börja med 16 kg den första tiden vilket jag inte ångrar. Jag misstänker att Pavel inte hade tillåtit mig att svinga med lättare vikt än 24 kg om han hade introducerat mig grunderna live. För en vältränad 25-åring är det förståss lite annorlunda.

Den största upptäckten i min egen teknik den här dagen var att jag inte alls spände gluteus eller sträckte ut benen och drog upp knäskålarna så som jag trodde att jag gjorde. Hard-style går dessutom djupare ned i knäna (vid swing och snatch) vilket känns i baksidan lår idag!

Jag kommer definitivt att köra hard-style i fortsättningen, speciellt i de ballistiska övningarna, även om jag ibland kommer att inflika lite längre och mindre energikrävande pass som tar några steg närmare GS. Det är med andra ord snart dags att köpa en 32 kg och kanske en 24 kg till. En dag kanske man kan hantera en 48 kg kettlebell så som Tommy gjorde igår.... *impad*



Turkish Get Up med pass första gångerna.


Tommy förevisar pedagogiskt grunderna för clean (frivändning).


Anders visar hur en One Arm Jerk (stöt) med 32 kg skall se ut.


Tommy förklarar idén med Bottom Up Press....


....för att sedan utföra en.


Anders utför en imponerande Bent Press med 32 kg.


Eftersnack.

Ja, summa sumarum så var detta en otroligt givande dag. Förutom ganska kraftig träningsvärk i baksidan lår så är nu problemet att man fick ett kraftigt sug efter fler KB-seminarier. En halvdag där man bara koncentrerade sig på en eller max två övningar och där man finslipade tekniken med förslag på program för dessa, hade till exempel varit kul. Framför allt blev man ännu mer sugen på en centralt belägen KB/CrossFit-lokal så man slipper släpa omkring sina viktklot till vind, parker och andra ställen i stan.

Ett stort tack till Anders Eriksson och Tommy Blom på RKC som tog detta initiativ och dessutom genomförde dagen med en sådan precision!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar