söndag 18 maj 2008

Kettlebellsträning utomhus

Vi är några som ibland åker iväg och tränar med kettlebells ute i det fria, mycket för att utbyta idéer och bolla träningsteknik vilket medför att det inte alltid blir ett hårt träningspass, men det är som sagt inte huvudsyftet.

Fördelen med att träna med kettlebells utomhus är att man kan göra alla de där övningar som innhåller vissa riskmoment för omgivningen. T.ex. nedan där jag försöker bemästra towel swing med en 8 kg KB. I towel swing trär man en kraftig handduk genom handtaget, handduksändarna greppar man sedan med båda händerna. Det kanske inte ser så jobbigt ut men det tog ordentligt på hela bålmuskulaturen. Den person som stod och filmade står på behörigt avstånd och använde zoomfunktionen. Jag tror alla kan förstå varför.




Har börjat nöta in teknik för jerks. Det är svårt, antagligen en av de svåraste teknikerna att bemästra inom kettlebell.




Dagen avslutades senare på kvällen med ett pass sprint 8 och hopp upp för trappa med ett ben (plyometrics) som jag har skrivit om här. Jag sprang på gräs för att låta nedslaget blir lite lindrigare mot mina skenben. Det kändes bättre men resultat får vi under de närmaste dagarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Filmerna blev bra! Tack för dagens pass! /Markel

    SvaraRadera
  2. Förresten så kom jag att tänka på en trevlig artikel av Andrey Kuzmin om "girevoy sport jerk" vis-à-vis "power jerk" som vi pratade om:

    http://www.dragondoor.com/articler/mode3/350/

    SvaraRadera