måndag 13 oktober 2008

Vibram FiveFingers


Som bekant använder jag Vibram FiveFingers när jag kör kettlebells, sprintar i trappor eller springer kortare sträckor. Jag har haft ordentlig träningsvärk i vaderna efteråt (eller kanske kraftigare överansträngning) och därför har jag fått ta det lite lugnt. Vaderna får ju arbeta på ett helt annat sätt när foten nu plötsligt skall stötdämpa nedslaget, istället för knä och sko som vid traditionell löpning med vanliga löparskor. Löpstilen blir annorlunda, känner t.ex. att jag springer mer upprätt och får inte den utmattning i ländrygg som jag kan få i vanliga fall (icke att förväxla med min ländryggsproblematik, det är en annan sak). Ben och knän drar sig också högre upp, vilket kan bero på ovana, och stegen blir kortare.

Men jag har varit nyfiken på hur det egentligen ser ut. Utrustade mig därför med kamera på gymmet häromdan. Filmade en snutt där jag sprang med vanliga löparskor och annan snutt med FiveFingers. Resultatet finner ni nedan.


Med vanliga löparskor och ortopediska inlägg. Hälen slår i först i underlaget vid nedslag, sedan framfoten. Cirka 140 steg per minut.



Med FiveFingers. Framfoten tar i först vid nedslaget. Ca 160 steg per minut (samma hastighet på bandet som innan). Stegen blir högre som jag misstänkte men benen verkar också kicka upp högre bakåt. Löpstilen blir också något mer upprätt.

Trodde faktiskt att det skulle vara större skillnad vad det gäller steg per minut, det känns så när man springer alla fall. Nu skall jag låta tiden gå för att få in en bekvämare löpstil. Återkommer om ett par månader för att se om något har förändrats.

En mycket bra artikel om bara fötter vs. skor finns här, märk väl att artikeln är på sex sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar