måndag 13 juli 2009

VO2-max, ny frekvens


Nådde ju "turning-point" förra veckan med 80 set (6 reps/15 s.) med VO2-max och det var därför idag dags att öka på till 7 reps/15 s. Var sannerligen nyfiken på hur mycket jobbigare detta skulle bli.

VO2-max
Snatch, 20 kg: [7 reps per 15 sec/rest 15 sec] x 20
Total: 140 reps, 2.800 kg; 10 min.

Kände redan efter första setet att detta var något helt annat. Tekniken ändrar sig något och det blir viktigare att gå en snabbare väg (tame the arc) samt slå igenom i toppläget för att överhuvudtaget hinna med 7 reps på 15 sekunder. Även höften måste jobba snabbare. Tror att detta är mycket bra även för tekniken i snatchen. Nåväl, hade säkert kunnat köra några minuter till men jag nöjde mig med 10 minuter. Det märktes att jag var närmare mitt maximala syreupptagningsförmåga idag än förra veckan då det bara var hemskt segt och en enda lång pina. Idag var det mer av typen hyperventilering efteråt men jag repade mig mycket snabbare än sist och det kändes skönt.

Nu är det bara att köra framöver!

4 kommentarer:

  1. Det är jobbigt att byta tempo. Rent förskräckligt :-). Upp till hur många reps per 15 sec brukar man köra?
    Hade vart spännande att pröva ett tag fast har ingen möjlighet att få in det i nuvarande schema.

    SvaraRadera
  2. keep on making progress =)
    Ser bra ut David

    SvaraRadera
  3. Vore intressant att se en film på när du kör VO2-max.

    SvaraRadera
  4. Alexander: Både 8 och 9 reps tror jag. Hur det nu skall gå till.

    Tack, Jocke!

    Rikard: Vi får se, just nu vägrar YouTube ta mina filmer så jag får fixa det först.

    SvaraRadera