lördag 13 februari 2010

Return of the Kettlebell

Som säkert många vet så kom Pavel Tsatsouline i höstas ut med en ny bok i ämnet kettlebells, Return of the Kettlebell med undertiteln 'Explosive Kettlebell Training for Explosive Muscle Gains'. Boken tar vid där Enter the Kettlebell slutade och i förordet skriver Pavel ganska rättfram att "...what the heck are you doing reading this book if you have not yet completed the goals set in 'Enter the Kettlebell'?", vilket konkret innebär enarms militärpress med vikten av halva din kroppsvikt (jag; 40 kg) samt 200 reps i SSST (Secret Service Snatch Test; max antal snatchar under tio minuter med 24 kg). Jag kan lugnt erkänna att jag är inte där - än - men läste vidare ändå, som den lilla bratanarkist jag är.



Pavels böcker kan vara lite märkliga att läsa ibland. Det är mycket "camrade" och "real man" i texterna och det skulle vara en mardröm att översätta detta till svenska. Man får dock se det lite med glimten i ögat och inte bry sig så mycket utan istället koncentrera sig på själva innehållet. I Return of the Kettlebell har man dessutom tonat ner den där manliga "tuffheten" och mer koncentrerat på vad man vill förmedla. Och det lyckas Pavel bra med, jag blev rejält sugen att köra med dubbla klot framöver!

Underubriken i Return of the Kettlebell skvallrar om muskeltillväxt vilket kan ses som lite förvånande då Pavel väl och länge har predikat om hur viktigt det är att träna nervsystemet. Men givetvis har nervsystemet en gräns till vad det klara av och om man en dag vill gå vidare så bör man även sikta på en viss muskeltillväxt. Den röda tråden handlar därför om hur viktig tung explosiv träningen är för muskeltillväxten. Explosivitet i kettlebellträning innebär jerks, viking push press, double snatch, double press och front squat. Övningarna är komplexa och kräver att man har mycket bra koll på grundövningarna i Hardstyle och en god flexibilitet i axlar och höft. Ingen bok för nybörjare alltså.

Vidare går man igenom ett träningsupplägg där man delar upp träningen i grind blocks och explosive blocks vilket helt enkelt innebär att man varvar en period av pressövningar med en period av explosiva övningar (jerks etc) för maximal muskeltillväxt. Har inte satt mig in helt och hållet i detta schema men jag har hört av några som testat på upplägget att det fungerar bra och är mycket nöjda med resultatet. Själv borde jag väl egentligen hålla mig till Enter the Kettlebell med tanke på mitt långa uppehåll med pressar.

Return of the Kettlebell har precis som Enter the Kettlebell en tillhörande DVD vilket är bra när man skall lära sig tekniker.


Ett bra exempel på hur varierande squatutförandet ser ut från individ till individ, här några kända RKC:are. (Ur Return of the Kettlebell)

5 kommentarer:

  1. Fin uppsummering. Jag är mycket nyfiken på den boken. Vad jag har förstått så verkar upplägget väldigt bra för allround fysik. Detta att man varvar block m grinds och ballistik torde vara bra skadeförbyggande med.

    Bra om dom städat upp språket. Pavel skriver ju med mycket rolig humor - det borde dom behålla. Men det där andra med män och massa superlativ undrar jag om det inte skrämmer bort en del.

    Det är nog flera av dom som följer rtk som inte avslutat etk/rop. Du skulle inte vara först i världen om det råkade hända, menar jag. Jag skulle hålla tyst ;-).

    SvaraRadera
  2. Jasså, jag som trodde jag var den siste bråkstaken... Jaja, hoppas ingen svallrar! ;)

    SvaraRadera
  3. Han ha rså skön stil Pavel, gillar allt han säger.
    Men videon är för skön när han står med bar överkropp bland rysk militär utrustnign och snacakr med skön til till oss kamratar :D

    SvaraRadera
  4. Jo, jag håller med, speciellt när man lyssnat på honom live så är han stundtals riktigt rolig! Det är dock lätt att tolka detta på eget sätt när man läser dey, lägga in värderingar etc...

    SvaraRadera