onsdag 3 februari 2010

VO2-max

Lite känningar i hela kroppen efter gårdagens övningar på gymmet. Var inte så där övertänd att köra VO2-max idag men det fanns inga alternativ. Hoppas på en bättre session än i söndags.

VO2-max
Snatch, 20 kg: [7 reps 15 sec/rest 15 sec] x 40
Total: 280 reps, 5.600 kg; 20 min.

Märkligt hur omotiverad man kan vara innan och så bra det går sen! Det flöt på riktigt bra och jag kom fram i mål, 40 reps (20 min). Kände mig fortfarande stark i kroppen i slutet och även efteråt. Såklart var jag trött men hade inte alls samma dräneringskänsla som i söndags. Kunde antagligen kört lite till men jag stoppade ändå. Framförallt kändes vänstersnatchen riktigt bra, bättre än högern t.o.m. Bra avslutning på fem dagars träning.

Nu går vi vidare mot 60 och 80 reps (30 och 40 min). Minns att vid förra kadensen (6 reps) var de första 20 minuterna värst även om de långa sessionerna uppemot 40 minuter var psykiskt påfrestande. Minns att jag ökade riktigt snabbt från 20-40 minuter (20, 22, 24, 26, 30, 40 min; se februari och mars 2009). Hoppas på en återupprepning.

Ni som ännu inte funnit vägen till VO2max-guden med kettlebells borde överväga detta ordentligt. Köp Kenneth Jay's Viking Warrior Conditioning och skåda ljuset. Enklare och mer effektivt sätt att öka din syreupptagningsförmåga finns inte på kartan.

2 kommentarer:

  1. Ska du inte skaffa en pulsmätare du också? Det är jättekul när man sysslar med kondis. Ja, jag är ju lite nyfrälst (4 dagar :-).

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har väl tänkt att göra det ganska länge. Skulle lånat Fredriks i somras men det har inte blivit av. En dag så.

    SvaraRadera