söndag 28 februari 2010

Snatchtest 10


Hur ligger man till med RKC:s snatchtest numera? Mitt nionde snatchtest och PR i maj 2009 ligger på 100 reps då jag vägde några kilo mindre men var definitivt bättre snatchtränad än nu.

Snatch test 5 min, 24 kg: 10/10+10/10+10/10+5/5+5/5+5/5
Total: 90
Body Weight: 85 kg
Target: 120

Press, 24 kg: 1/1, 3/3, 5/5, 6/6, 5/5
Press, 20 kg: 7/7
Swing, 36 kg, two-arms: 5, 10, 20, 20, 20

Tja, hade inga förväntningar alls egentligen. Trodde mest att underarmarna skulle lägga av snabbare än vad de gjorde så jag är faktiskt rätt nöjd för omväxlings skull. Det var nästan tio sekunder kvar när jag satte ned klotet dessutom och andningen var inte alltför ansträngd, så 110 lär jag nog göra snart. Är egentligen mest sugen på SSST framöver, vi får se när det blir.

Snatchtestet är egentligen en baggis i jämförelse med VO2-max men så är det också under kortare tid med lägre frekvens. Men det beror kanske på hur man ser det - samma volym som snatchtestet ovan fast med VO2-max och 20 kg istället blir ungefär 15 set under 7.30 minuter, men hälften av denna tid är ju å andra sidan vila. Skall ta och mäta pulsen och jämföra dessa båda snatchformer för skoj skull i framtiden.

Träningslära skriver idag om hur bra det egentligen är att kombinera styrketräning och kondition under samma pass. Blev mest lite förvånad över slutsatsen att det är bättre att cykla än att löpa om man vill ha muskeltillväxt då cyklister brukar har större benmuskler än löpare. Samma blogg, men dock inte samme författare, uttryckte för över ett år sen att man inte kan dra liknande "ovetenskapliga" slutsatser om långdistansare och sprinters. Okej, dum jämförelse av mig kanske men ändå lite lustig.



4 kommentarer:

  1. Tänkte också på det med cykling vs löpning. All löpning är ju inte av maraton-mått direkt.
    Ur ett funktionellt perspektiv torde ju förmågan att bänka 110kg + en mara vara bättre än 110kg + välformade och runda lår medelst spinning :-).

    SvaraRadera
  2. Sedan finns det ju aspekt också som handlar om hönan och ägget - de som blir bra i cykling kanske har genetiska förutsättningar att få stora muskler på benen...

    SvaraRadera
  3. Tjena Grabbar!
    Intressanta synpunkter och synd att ni inte tar upp det under inlägget. Som du påpekar Liljeros så är det Nicklas som har skrivit inlägget. Jag tycker också att själva jämförelsen mellan personernas synliga volym inte säger så mycket och skulle inte ha skrivit så.

    Med det sagt så finns det ju även studien som Nicklas refererar till som visade på bättre resultat för en grupp som cykla jämfört med en på löpband (hos nybörjare, mycket möjligt att det är en fråga om rörelsemönster med).

    Att cykling är mycket mer krävande när det gäller muskelstyrka och muskeluthållighet är ju knappast något man kan ifrågasätta. Otränande har väldigt ofta svårt att ens nå maxpuls vid cykeltest då de blir trötta i benen innan de når upp till den nödvändiga beslastningen.

    Jag tycker inte att man kan jämföra det med mitt tidigare inlägg. Jag skriver om påståendet att man skulle bli biffig av sprinter och spinkig av uthållighetsträning. Det påståendet är absurt. Det Nicklas skriver om är att det möjligt kan vara så att cykling har en lite mindre negativ inverkan än löpning. Han är dock tydlig med att båda är negativa och att skillnaden antagligen är liten mellan de två. Det handlar alltså inte om spinkiga lår vs biffiga lår.

    För övrigt så har jag börjat skriva på ett par inlägg om löpning, fotisättning och skor som du nog kommer tycka är intressant :) Dröjer tyvärr ett tag tills de är klara då jag har mycket att göra nu.

    SvaraRadera
  4. Hallå där, Jacob!

    Jo, jag kunde lagt det under din post men ibland är det kul om duskussion sker mellan bloggar också. Tyvärr skapas inga pingback på er blogg, då kunde läsare sett att jag länkat till posten i mitt inlägg.

    Och, ja, det finns en viss skillnad mellan era påståenden. Själv tycker jag inte det är fel att göra dessa synliga jämförelser så länge man är medveten om att det inte är ett vetenskapligt bevis för något. Liknande skillnader BÖR uppmärksammas vilket faktiskt uppmuntrar till forskning att bevisa tesen eller motsatsen... ;)

    Väntar med spänning på löpinlägget!

    SvaraRadera