fredag 19 februari 2010

VO2-max och nytt CrossFit-gym i Stockholm


Fick över lite tid för ett kortpass.

VO2-max
Snatch, 20 kg: [7 reps 15 sec/rest 15 sec] x 30
Total: 210 reps, 4.200 kg; 15 min.

Skall smyga in några sådana här kortare VO2-max ibland och alltså inte alltid gå loss för nya PR. Moget, va?

Efter CrossFit Nordics ganska långa tid på nätet har man nu tagit steget ut och är på väg att starta gym mitt i Stockholm. Måste vara riktigt kul och motiverande för grundarna Erik och Richard att äntligen bli IRL:a. Siten CrossFit Nordic har ju alltid varit en ledstjärna vad det gäller seriositet och kontinuitet och jag är helt övertygad att deras CF-gym kommer att hålla samma höga standard. Bilderna så långt skvallrar om en kanonanläggning!

Jag noterar också att CFN:s normalpris kommer att hamna på 700 kr/månad (ett års autogiro) eller 8.000 kr kontant per år. Från att i USA ha startat som en undergroundrörelse med garage utanför stadskärnorna, långt från de kommersiella och exklusiva gymmen med personliga tränare och autogiro, beskådar vi nu ett av de dyrare träningskoncepten mitt i centrala Stockholm med både autogiro och PT:s. Så kan det gå. Visst, dyr hyra, medlemstak på 350 och ny utrustning från Eleiko, I know, men visst är det märkligt hur saker och ting utvecklar sig? Samtidigt vill jag därför skicka en eloge till CrossFit Gothenburg som behåller den ursprungliga idén om ett gym för alla.

Självklart önskar jag CrossFit Nordic lycka till och hoppas jag får tillfälle att besöka er nästa gång jag har vägarna förbi!

6 kommentarer:

  1. Jättemoget att inte PRa!
    Gymmet i Sthlm, man skulle säkert kunna göra en spännande idrottssociologisk analys, "gentrifieringen av Crossfit". Finns nog en hel del skrivet om fenomenet i allmänhet.

    SvaraRadera
  2. Ja, det hade varit intressant!

    SvaraRadera
  3. Gentrifieringen av Crossfit. Lysande beskrivning! Som när söderkisen blev reklamare. När öppnar Daniel Westling sitt första Crossfitgym?

    SvaraRadera
  4. Haha, det har han redan gjort!

    http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/nu-ska-traningen-vara-funktionell-1.486178

    http://www.balancetraining.se/klass_crossfit.php

    :D

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Herrejösses, när får vi se kronprinsessan göra en Fran?

    SvaraRadera