måndag 8 februari 2010

Front squat och undersökning om konditionsträning


Var på gymmet och körde front squat, kipping pull-ups och dips i ringar. 90 kg i front squat är nytt PR. Skönt att kunna börja hantera lite rekorderliga vikter igen.

Hörde på radion i morse om en internationell undersökning, tillsammans med bland annat Karolinska Institutet, som visade att olika människor reagerar olika på konditionsträning. 20 procent tillgodogör sig inte alls lika mycket som de övriga 80 procenten vilket enligt undersökningen beror på genetiska variationer. Intressant för mig som alltid har funderat över varför vissa människor har så svårt för konditionsträning (läs; jag). Mer om undersökningen här.

Deras slutsats att vissa inte skall träna kondition kan man ju fundera över. Själv hade jag nog dragit den motsatta slutsaten, att de som tillgodogör sig konditionsträning sämre bör träna det mer. Men det är jag det.

2 kommentarer:

  1. Intressant om konditionen!
    Märkligt dock - att vissa organismer skulle vara statiska och sakna adaptionsförmåga till omgivningen.
    Gäller det omvända också tro? Att de som inte kan tillgodogöra sig k-träning inte heller får sämre kondis av att inte träna?

    Som fd forskare har jag märkt att medicinare (KI, ej att förglömma) kan vara fantastiskt duktiga på medicin.
    Dock, när det gäller att väga in sociala, samhälleliga och beteendemässiga aspekter i analysen av medicinska data... det är de inte utbildade för. Där är dom som vilken gubbe som helst på gatan.

    Mao, jag tror mer på Liljeros tolkning.

    SvaraRadera
  2. Ja, det att använda stela positivistiska principer och ansatser på samhällsvetenskapliga och hermaneutiska ämnen är minst sagt vanskligt - förövrigt den springande punkten i debatten om neuropsykiatriska funktionshinder.

    Fattar faktiskt inte varför om nu vissa har svårare att tillgodogöra sig konditionsträning varför dessa skall hoppa över konditionsträning helt - om jag nu har tolkat det rätt.

    SvaraRadera